Trene for å løpe 10 km for første gang

0
101
Trene for å løpe 10 km for første gang

Lær mer om hvordan du trene for å løpe 10 km for første gang, hva du skal trene og med hvilken intensitet.

Trene for å løpe 10 km for første gang

Du har satt deg et mål om å løpe 10 km for første gang, og må bestemme om du skal løpe for å fullføre eller løpe på en bestemt tid. Hvilke mål du har for distansen har betydning for hvordan du skal trene, men uansett mål er det trening som bør gjennomføres uansett formnivå.

Trening for å løpe 10 km for første gang

Trening som alle bør gjennomføre når de skal løpe 10 km for første gang er løping med lav intensitet og langturer. Har du som mål å fullføre en 10 km, kan du greie deg med rolig løping og én ukentlig langtur. Rolig løping og langturer bidrar til å øke din aerobe kapasitet, og venner beina til økt belastning over tid. For nybegynnere kan trening med lav intensitet være smart, fordi det er mer motiverende og reduserer risikoen for skader. Har du mål om å løpe på best mulig tid, bør du også veksle mellom intervalltrening, tempotrening og fartslek, i tillegg til rolig løping og langturer. Dette er trening som kan gjøre deg raskere, mer utholdende, og bidra til at du greier å holde et høyere tempo over tid. For løpere som skal løpe 10 km på tid, kan gjennomføre et testløp i begynnelsen av treningsperioden, og teste ut på nytt senere i treningsprogrammet, for å måle eventuell fremgang.

Relaterte artikler:

Treningsprogram 10 km løping

10 km løpeprogram for nybegynnere