Trene for å få mer energi

0
81
Trene for å få mer energi

Lær mer om hvordan trening kan gi deg mer energi, og hvordan du skal trene for å få mer energi i hverdagen.

Trening for å få mer energi

Trening vil gi deg mer energi, men vil også kreve også kreve at du bruker energi. Trening kan gjøre kroppen sterkere og mer utholdende, ved at du styrker muskulaturen gjennom variert trening å øker din aerobe utholdenhet og kapasitet. Aerob trening kan være når muskulaturen får nok oksygenrikt blod tilført fra hjertet og lungene som gjør at du kan løpe lenger og raskere. Du greier å løpe lenge uten at muskulaturen blir stiv. Det er oksygentilførselen som avgjør om treningen er aerob eller anaerob. Å trene aerobt er nyttig for løpere og andre utøvere som driver med utholdenhetsidretter. Aerob kapasitet vil si evnen til å løpe over lenger tid med høyere intensitet. Hvor god kapasitet avhenger av hvor effektiv kroppen er til å transportere oksygenrikt blod til muskelcellene. Dette omfatter kapasitet i luftveiene, lungenes evne til gassveksling av oksygen og karbondioksyd mellom luft og blod, blodets evne til å bære oksygen, og om blodåresystemet har nok blodkar til å sirkulere blodet ut i muskulaturen.

Mange nybegynnere som trener vil ha en opplevelse av at trening er slitsomt, noe som kan gi grobunn for en oppfatning av at trening bare er slitsomt og gir noen ekstra energi. Ofte kommer denne misoppfatningen som følge av feiltrening, der man trener for mye og for hardt, noe som vil føre til et underskudd av restitusjon. Da er det ikke rart at man føler man ikke får overskudd og mer energi av trening. De aller fleste som har trent en stund, og balanserer trening med tilstrekkelig med restitusjon, vet at det å trene gir mer energi i hverdagen.

Hvordan få mer energi i hverdagen

Som vi allerede har vært inne på flere ganger i denne artikkelen, må du balansere trening med restitusjon. Du bør trene variert, slik at du får trent opp styrke og utholdenhet. Det er mange måter du kan gjøre det på, og en effektiv måte er å trene løping. Løping kan gjøre deg sterkere, raskere og mer utholdenhet. Du kan trene løping i kupert terreng der pulsen går naturlig opp i motbakkene. Motbakketrening kan også fungere som naturlig styrketrening for beina.

Mer energi i hverdagen

Trene for å restituere, ikke omvendt. Planlegge restitusjon på lik linje med treningen du gjennomfører. Lytt til kroppen og la den bestemme hvor mye du skal trene og med hvilken intensitet. Trene for å få mer energi handler om å balansere trening og hvile på en måte som gjør at du gradvis bygger opp et energioverskudd.

Relaterte artikler:

Viktigheten av restitusjon når du trener løping

Kom i form på 8 uker