Trene for 10 km med negativ splitt

0
83
Trene for 10 km med negativ splitt

Lær mer om hvordan du kan trene for å løpe en raskere avslutning på 10 km, og hvordan du kan bruke løpekalkulator for å estimere splittider på distansen.

Løpe 10 km med negativ splitt

Å løpe 10 km betyr at du har en raskere avslutning på andre halvdel av løpet, eller at du løper gradvis raskere utover i løpet. Det kan kanskje høres enkelt ut i teorien, men faktum er at de aller fleste mosjonistløpere løper med positiv splitt, som vil si at kilometertidene blir dårligere utover i løpet. Å åpne for hardt på en distanse kan ofte føre til at du taper mye mot slutten av et løp, så det kan være mye å hente på å ta det litt roligere i starten når du løper 10 km.

Hvordan løpe 10 km med negativ splitt

Første bud er å ha gjennomført et treningsprogram der du har gjort det du kan av forberedelser i forkant av 10 km løp. Deretter må du legge en strategi for hvordan du ønsker å gjennomføre løpet. For å greie å løpe med negativ splitt må du nødvendigvis åpne i et tempo som gjør at du har enda mer å gå på i siste halvdel av løpet. Det kan være lurt å åpne de 2-3 første kilometerne i et tempo som er en god del lavere enn det du er god for. Deretter kan du ha en progressiv økning i intensitet og tempo for resten av løpet.

Løpekalkulator for å beregne splittid

Scroll ned til «Kalkulator for å beregne splittid» Legg inn 10 km, og tiden du estimerer å bruke på distansen. Deretter velger du splitten i km du ønsker å dele opp distansen i og velger negativ splitt, enten 1, 2 eller 3 prosent, avhengig av hvor progressiv du er. Pass på så du ikke blir offensiv med tanke på hvor mye du skal øke per km utover i løpet. Du må som alltid ta utgangspunkt i ditt nåværende formnivå, og legge inn en realistisk sluttid på 10 km.

Relaterte artikler:

Normal tid på 10 km

SpurtCalc