Trene etter middag


KLOKKESALG!

GJØR ET KUPP PÅ KLOKKER!



OUTLET

40-80% PÅ EN

MENGDE VARER!


Det anbefales ofte å spise før du trener for å fylle opp energilagrene dine, men er det lurt å spise middag før trening?

Noen mennesker kan oppleve ubehag når de spiser for nær trening. Dette kan vanligvis unngås ved å gi tilstrekkelig tid til fordøyelsen, selv om denne tidsperioden varierer etter type trening.

Når skal du trene etter å ha spist middag?

Når du spiser et måltid, kommer maten inn i magen og behandles sakte og slippes ut i tynntarmen i små mengder. Det tar vanligvis 2-4 timer før maten beveger seg fra magen til tynntarmen.

Selv om det vanligvis ikke er nødvendig å vente til maten er fullstendig fordøyd før du trener, er det best å gi den litt tid til å sette seg i magen. For de fleste er det 1–2 timer tilstrekkelig etter middag, men det igjen vil avhenge av hvor mye og hva du spiser til middag. Etter noen timer har maten fordøyd nok til å unngå mageforstyrrelser. Når det er sagt, når intensiteten på øvelsen øker, øker også risikoen for ubehag.

Matvolum og type

Når det gjelder å spise før trening, spiller størrelsen på måltidet og sammensetning en viktig rolle. Jo større måltidet du spiser er, jo lenger tid tar det å fordøye, noe som øker hvor lang tid du bør vente før du trener.

I tillegg påvirker sammensetningen av måltidet tiden det tar å fordøye det. Måltider som inneholder mye fett, protein og fiber, fordøyes saktere enn de som inneholder en større andel enkle karbohydrater og mer bearbeidede proteiner, som de som finnes i noen proteinshakes og kosttilskudd. Mat med høyt proteininnhold inkluderer intakte animalske proteiner som biff, svinekjøtt, kylling og fisk. Derfor er det best å unngå å spise store måltider med mye fett, protein og fiber kort tid før du trener for å unngå potensielle negative bivirkninger.

Potensielle bivirkninger

Mens bivirkningene som kan oppstå ved å spise for nærme en treningsøkt er svært individuelle, er de vanligste symptomene på fordøyelsen og ytelsesproblemer.

Kan forårsake fordøyelsessymptomer

Å spise for nært å trene kan forårsake fordøyelsesproblemer. De vanligste inkluderer:

  • oppblåsthet
  • kvalme
  • kramper
  • sure oppstøt
  • oppkast
  • diaré
  • treghet

Data antyder at utholdenhetsutøvere som løpere og syklister har den høyeste risikoen for å oppleve disse bivirkningene på grunn av sportens art. Sport med lavere intensitet som golf, turgåing og bueskyting er mye mindre sannsynlig å utløse fordøyelsessymptomer. Videre kan de fleste av disse bivirkningene unngås ved å gi litt tid til fordøyelsen før trening. Vanligvis er det 1–2 timer tilstrekkelig etter et moderat måltid, mens det venter i 30 minutter etter at en matbit er bra.

Kan påvirke ytelsen din

Selv om det er viktig å fylle opp energilagrene viktig før en intens treningsøkt, kan det å spise for nært en treningsøkt påvirke prestasjonen din. Idrettsutøvere opplever ofte en tretthet når de trener rett etter et måltid.

En liten studie på 10 mannlige basketballspillere fant at flere av dem opplevde kvalme og oppblåsthet når et proteiner og karbohydrater ble konsumert før trening, sammenlignet med å spise et måltid høyt på karbohydrater uten protein. Disse symptomene kan hemme ytelse når du trener eller konkurrerer.

Relaterte artikler:

Middag etter trening

Hva burde man spise etter trening

Om forfatteren

Spurt Av Spurt
40% PÅ GARMIN

GJØR ET KUPP

PÅ SPORTSKLOKKER!