Trene etter lungebetennelse

0
234
Trene etter lungebetennelse
AnnonseGratis mobilabonnement - IceJunior 1 GB - 0,-/mnd

Det kan ta tid å komme tilbake til trening igjen etter at du har hatt lungebetennelse, og du bør konferere med lege før du trener deg gradvis opp igjen.

Trene etter lungebetennelse

Lungene er sammensatte organer som hovedsakelig består av bittesmå sekker, eller alveoler. Lungebetennelse er en infeksjon i disse sekkene som svekker strukturer i luftveiene. Trening øker respirasjonen og vil være vanskelig til lungene er helt leget. Det er viktig at du tar det rolig og bygger deg opp igjen gradvis. Gjenoppta trening etter lungebetennelse når legen din har gitt deg klarsignal, og du føler at du kan så smått begynne å trene igjen. Deretter starter du med omtrent 50 prosent intensitet og øker langsomt varigheten og intensiteten på treningen hver uke. Øv på pusteteknikker for å styrke lungene.

Restitusjon og hvile etter lungebetennelse

Restitusjon etter lungebetennelse kan ta noen uker eller flere måneder. Tegn på at lungebetennelsen din bedres etter at du har startet behandlingen, lettelse i brystsmerter og reduksjon av slimproduksjon i brystet, i tillegg til at feberen avtar. Du vil sannsynligvis føle deg svak og trøtt fremdeles, så lytt til kroppen og sørg for å få god hvile. Hold deg hydrert, følg legens instruksjoner og ta medisiner som foreskrevet om nødvendig. Unnlatelse av å gjøre det kan føre til tilbakefall eller komplikasjoner som respirasjonssvikt eller abscess i lungene. Hvis symptomene dine forverres eller feberen kommer tilbake, må du kontakte legen din.

Pusteteknikker for å styrke lungene

Å øve på pusteteknikker hjelper deg med å styrke lungene, lette pusten og øke oksygennivået. Puste inn gjennom nesen og pust ut gjennom munnen, og pass på at pust ut er dobbelt så lang som pust inn. Plassere hendene på magen slik at du kan føle at den stiger og faller mens du puster. Hold nakke og skuldre avslappet, slik at mellomgulvet kan utføre arbeidet. Ta et pust inn gjennom nesen. Pust ut gjennom munnen. Pusten skal være minst dobbelt så lang som inhalasjonen. Du kan oppleve hoste når du trener pusteøvelser. Hoste oppstår når kroppen din fjerner slim fra lungene.

Trening etter lungebetennelse

Når legen din gir deg klarsignal for at du kan trene igjen etter lungebetennelse, kan du begynne å ta korte turer på inntil 20 minutter eller mindre. Vær oppmerksom på kroppen din og pusten din. Hvis du blir veldig fort kortpustet, stopp og ta en pause.

For den normale treningsrutinen din, begynn på omtrent 50 prosent av den opprinnelige intensiteten og varigheten. Når du beveger deg fremover, øker du treningstiden og intensiteten med 10 prosent per uke, til du er tilbake til treningsnivået før lungebetennelsen. Jo høyere utholdenhetsnivå du hadde før du ble syk, desto raskere vil du sannsynligvis kunne komme tilbake til opprinnelig form. Hvis du opplever smerter i brystet, pustebesvær eller svimmelhet, stopp å trene. Kontakt legen din hvis disse symptomene fortsetter.

Relaterte artikler:

Trening når man er syk

Trening etter sykdom

Annonse fra ICEJubileumstilbud! Få 1.500 kr i rabatt på Apple Iphone!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her