Trene etter koronavaksinering

Lær alt du trenger å vite om trening etter koronavaksinering, inkludert generelle retningslinjer, vanlige bivirkninger og tips for å lytte til kroppen din.

Men noen av de mer vanlige vaksinebivirkningene kan påvirke treningsplanene dine. Derfor er det er best å være klar over dem, og planlegge treningen for å føle deg så bra som mulig.

Trene etter koronavaksinering: Hva du trenger å vite

Etter å ha tatt koronavaksinen er det naturlig å lure på når det er trygt å gjenoppta treningen. I denne artikkelen skal vi se nærmere på hva du trenger å vite om trening etter vaksinasjon, inkludert:

  • Generelle retningslinjer for trening etter vaksinasjon
  • Vanlige bivirkninger og hvordan de kan påvirke treningen
  • Tips for å lytte til kroppen din og unngå overanstrengelse
  • Når du bør kontakte lege
  • Bivirkninger etter koronavaksinering

Generelle retningslinjer for trening etter vaksinasjon

De fleste kan gjenoppta vanlig trening 24-48 timer etter å ha tatt koronavaksinen. Det er imidlertid viktig å lytte til kroppen din og ta det med ro hvis du opplever bivirkninger. Vanlige bivirkninger etter vaksinasjon inkluderer:

  • Smerter, rødhet eller hevelse på injeksjonsstedet
  • Trøtthet
  • Hodepine
  • Muskelverk
  • Feber

Disse bivirkningene er vanligvis milde og forbigående. De bør ikke forhindre deg i å trene, men du kan føle deg mer sliten eller ukomfortabel enn vanlig.

Vanlige bivirkninger og hvordan de kan påvirke treningen

Noen mennesker kan oppleve mer alvorlige bivirkninger etter vaksinasjon, for eksempel allergiske reaksjoner eller myokarditt (betennelse i hjertemuskelen). Disse bivirkningene er sjeldne, men det er viktig å være oppmerksom på dem. Hvis du opplever alvorlige bivirkninger etter vaksinasjon, bør du kontakte lege umiddelbart.

Hvis du er usikker på om det er trygt for deg å trene etter vaksinasjon, kan du snakke med legen din. De kan gi deg råd basert på din individuelle helsetilstand og eventuelle bivirkninger du har opplevd.

Tips for å lytte til kroppen din og unngå overanstrengelse

Det er viktig å lytte til kroppen din og unngå overanstrengelse etter vaksinasjon. Her er noen tips:

  • Start sakte og øk gradvis intensiteten og varigheten på treningsøktene dine.
  • Ta hviledager når du trenger det.
  • Drikk rikelig med væske.
  • Spis sunt og næringsrikt.
  • Vær oppmerksom på tegn på overanstrengelse, for eksempel smerter, svimmelhet eller utmattelse.

Når du bør kontakte lege

Hvis du opplever alvorlige bivirkninger etter vaksinasjon, bør du kontakte lege umiddelbart. Alvorlige bivirkninger kan inkludere:

  • Høy feber (over 38,9°C)
  • Vedvarende smerter eller hevelse på injeksjonsstedet
  • Vanskeligheter med å puste
  • Smerter i brystet
  • Hjertebank
  • Forvirring
  • Kramper

Hvis du er usikker på om du bør kontakte lege, er det alltid bedre å være føre var.

Hva er de vanlige bivirkningene av koronavaksinering?

KAMPANJER HOS MILRAB |

Om du føler deg frisk nok til å trene etter covid-19-vaksinen din, avhenger av hvilke bivirkninger du opplever, om noen. Vanlige bivirkninger inkluderer smerte, rødhet og hevelse på armen der du fikk vaksinen, samt tretthet, hodepine, muskelsmerter, frysninger, feber og kvalme.

Disse bivirkningene starter vanligvis innen en dag eller to etter at du har fått vaksinen, og de kan påvirke din evne til å utføre daglige aktiviteter, inkludert å trene. Men det er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Disse bivirkningene er til syvende og sist et tegn på at immunsystemet ditt reagerer på vaksinen. Og heldigvis bør bivirkningene forsvinne i løpet av noen dager, noe som betyr at de sannsynligvis ikke vil være en stor forstyrrelse av treningsrutinen din.

Det er umulig å forutsi nøyaktig hvordan kroppen din vil reagere på skuddet. Alle har forskjellig respons på vaksinen. Men generelt har yngre mennesker en tendens til oftere å oppleve bivirkninger. Det er sannsynligvis fordi deres immunsystem har en tendens til å reagere kraftigere på vaksinen enn eldre voksne. Du kan oppleve mer intense bivirkninger etter å ha mottatt den andre dosen av Pfizer-BioNTech- og Moderna-vaksinene enn du gjorde etter den første dosen. Igjen, disse bivirkningene er et tegn på at immunsystemet ditt reagerer på vaksinen, og de bør forsvinne om noen dager.

Relatert: Tretthet etter vaksine

Trene etter koronavaksine

Det er mest sannsynlig ikke farlig å trene etter at du har fått koronavaksinen, selv om du har noen av de mer ubehagelige bivirkningene som muskelsmerter eller lett feber. Den eneste risikoen ved å trene etter en COVID-19 vaksinen er at noen av bivirkningene kan redusere kvaliteten på treningen din, og gjøre den ubehagelig. Det er ingen bevis for at trening rett før eller rett etter vaksinen vil påvirke effektiviteten til vaksinen.

Som en tommelfingerregel, lytt til kroppen din. Hvis du etter vaksinasjonen ikke føler deg frisk nok til å trene, ta en hviledag. Å gå glipp av treningsøkten kan være surt, men å tvinge deg selv til å svette når du ikke føler deg bra er “kontraproduktivt. Du kommer ikke til å kunne yte ditt beste.

Relatert: Hvor lenge varer bivirkninger av vaksine

Avhengig av typen og intensiteten til bivirkningene dine, kan du velge å gjennomføre trening med lett intensitet. For eksempel, hvis armen din er vond, men resten av kroppen føles bra, kan du gjennomføre styrketrening på bein. Eller, hvis du føler deg litt sløv, men fortsatt ønsker å få litt bevegelse, kan du gå en lang tur i stedet for din typiske HIIT-trening.

Du kan kanskje redusere intensiteten avbivirkninger ved å ta ibuprofen eller antihistaminer. Bare snakk med legen din først. Hvis du tar en av disse medisinene får deg til å føle deg bedre og klar for en treningsøkt, så trene. Dessuten, hvis bivirkningene dine føles håndterbare uten medisiner – eller hvis du ikke har noen bivirkninger – kan du trene som vanlig. Det er ingen hindring for å trene etter å ha fått vaksinen hvis du tåler bivirkningene.

Hvis du derimot opplever svekkende bivirkninger etter vaksinasjon, som veldig høy feber eller ekstrem tretthet, muskelsmerter eller frysninger – ring legen din eller dra til legevakten. Du bør også kontakte legen din hvis rødheten eller smerten der du fikk skuddet forverres etter 24 timer, eller hvis bivirkningene dine ikke forsvinner etter noen dager. Og hvis du tror du har en alvorlig allergisk reaksjon på vaksinen (som er sjelden), ring 113.

Du bør også sjekke med legen din hvis du får høy feber etter vaksinasjon eller hvis du får lavgradig feber som er ledsaget av hoste, rennende nese, kortpustethet eller tap av smak eller lukt. Dette er symptomer på COVID-19, og selv om vaksinen ikke infiserer deg med viruset, er det mulig å få sykdommen rundt vaksinasjonstidspunktet. I dette tilfellet vil du sette treningsplanene dine på pause og bli testet ASAP.

Trening for ulike målgrupper

Det er viktig å tilpasse treningen til din individuelle helsetilstand og treningsnivå. Her er noen tips for ulike målgrupper:

  • Personer som er nye til trening: Start med korte og lette treningsøkter, og øk gradvis intensiteten og varigheten over tid. Du kan for eksempel gå tur i 30 minutter tre ganger i uken, eller svømme i 20 minutter to ganger i uken.
  • Personer som har trent regelmessig: Du kan gå tilbake til din vanlige treningsrutine så snart du føler deg bra nok. Du kan imidlertid føle deg mer sliten enn vanlig, så det kan være lurt å ta litt kortere og mindre intense treningsøkter de første dagene etter vaksinasjon.
  • Personer med underliggende helsetilstander: Snakk med legen din før du starter eller gjenopptar treningen etter vaksinasjon. Legen din kan gi deg råd basert på din individuelle helsetilstand.

KAMPANJER HOS MILRAB |

Hvilken type trening er best?

Alle typer trening er bra for deg, men noen typer kan være bedre enn andre etter vaksinasjon. For eksempel kan det være lurt å unngå aktiviteter med høy intensitet eller støt, for eksempel løping eller fotball, de første dagene etter vaksinasjon. Du kan i stedet fokusere på aktiviteter med lav intensitet, for eksempel gåing, svømming eller yoga.

Det er også viktig å velge aktiviteter som du liker og som du kan holde på med over tid. Når du finner en treningsform som du liker, er det mer sannsynlig at du holder deg til den og får de helsefordelene du ønsker.

Konklusjon

Du kan trygt gjenoppta normal treningsaktivitet kort tid etter koronavaksinering. Vanlige bivirkninger er milde og kortvarige, men det er avgjørende å lytte til kroppens signaler. Start langsomt, spesielt hvis symptomene er merkbare, og øk gradvis aktivitet og intensitet. Fokuser på treningsformer du liker, sett deg realistiske mål, og oppretthold motivasjonen for å høste de mange fysiske og mentale helsefordelene ved regelmessig trening.

Hvis du har underliggende helsetilstander eller opplever kraftige bivirkninger, kontakt alltid lege for individuell rådgivning angående trening etter vaksinasjonen.

Referanser

Om forfatteren