Jogging i 50 minutter
Jogging i 50 minutter
14. desember 2018
Effekt av å gå tur
Effekt av å gå tur
14. desember 2018

Trene eller hvile

Trene eller hvile. Lær mer om hvordan du skal finne optimal balanse mellom hvile og trening for best mulig resultat og forebygging av skader.

Balansere trening og hvile

Å få nok restitusjon og hvile når du trener burde kanskje være enkelt å gjennomføre, men faktum er at mange løpere har utfordringer med å få til en optimal balanse mellom trening og hvile. Konsekvensen av dette kan bli en formutvikling, og kan i verste fall føre til skader. For å ha en optimal balanse mellom å trene og hvile, bør restitusjon inngå som en like viktig del av ditt treningsprogram som selve treningen. 

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan balansere trening og hvile for optimal formutvikling og forebygging av skader. 

Trene for å restituere

Det første du som løper må gjøre er å erkjenne behovet for restitusjon. Det betyr at du må gjennomføre hvile ved behov, selv om du egentlig skulle ha løpt intervaller eller gjennomført annen trening. Når du kjenner på kroppen at det er nødvendig med hvile eller restitusjonstrening, må du ta dette på alvor. 

Formstigningen din kommer mellom treningsøktene, når du restituerer. Belastningen når du trener løping vil aktivere områder i kroppen som gjør det mulig å tilpasse seg økt treningsbelastning før neste treningsøkt. Men denne adapsjonen er bare mulig når du hviler eller gjennomfører restitusjonstrening. Målet ditt bør derfor være å optimalisere restitusjonen. I stedet for å restituere for å kunne trene mer, bør du trene for å restituere. Når du restituerer for å trene, blir restitusjonen «et nødvendig onde». Uten restitusjon vil du ikke oppnå fremgangen du ønsker med tanke på treningen du gjennomfører. Du kan anta at det å gjennomføre en treningsøkt er nok for å komme i form, hvilket ikke stemmer. Når du trener for å restituere ser du løpetreningen opp mot mulighetene restitusjonen gir, og uten restitusjon vil du ikke oppleve den fremgangen du ønsker.

Å tenke på trening og restitusjon på denne måten kan bidra til at du greier å balansere løping og restitusjon på en bedre måte, som igjen kan føre til at du blir i enda bedre form med samme treningsmengde.

Trene eller hvile

Å lytte til kroppen er kanskje den beste måten for å avgjøre om du skal trene eller hvile. Kroppen vil si ifra, og du må ta disse signalene på alvor. Hva som er balansen mellom trening og hvile er ikke konstant, men vil variere. Det vil perioder da treningen går tyngre, og da kan det være at behovet for hvile er større. Mens det i andre perioder er behov for mindre restitusjon. Slik vil det alltid være, og du bør følge et fleksibelt treningsprogram som gjør det enkelt å tilpasse hvor mye hvile du til enhver tid har behov for. 

Relaterte artikler:

Hvile når du er sliten

Restitusjon og hvile etter trening

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *