Trene effektivt for sjette etappe av Bergen City Marathon stafett

0
163
Trene effektivt for sjette etappe av Bergen City Marathon stafett

Sjette etappe av Bergen maratonstafett er den tredje lengste, og går nedover i kupert terreng før veksling ved Storelungeren. Lær hvordan du skal trene for sjette etappe!

Effektiv trening for sjette etappe av Bergen City Marathon stafett

Fra Svartediket fortsetter løypa nedover i kupert terreng, og en lang bakke på en drøy kilometer før det flater ut inn mot veksling. Sjette etappe har en lengde på 3049 meter, og er den tredje lengste etappen i Bergen maratonstafett. Selv om etappen er enkel, i den forstand at det går nedover, er det likevel over 3 kilometer i høyt tempo du skal løpe. Det vil kreve god teknikk i nedoverbakkene, og at du har trent opp hurtighet i i treningsperioden du har gjennomført før stafetten. Tempotrening og intervalltrening er resepten for at du skal gjennomføre sjette etappe raskest mulig, i tillegg til rolig løping og ukentlige langturer.

Trene tempo uten pause med en varighet på 15-40 minutter. Intensiteten kan veksle mellom moderat og hard. Tempotrening uten pause kan bidra til at du greier å holde et høyere tempo over et lenger tidsrom. Variert intervalltrening kan gjøre deg raskere når du skal løpe sjette etappe av Bergen City Marathon stafett. Veksle mellom kortintervall og langintervall. Kortintervallene kan ha en varighet på 1-2 minutter, mens langintervaller kan bli løpt i 3-5 minutter. Ha pause tilsvarende halve tiden det tar å løpe intervallet. Ønsker du høyere intensitet, kan du korte ned på pausen. Både tempotrening og intervalltrening bør bli gjennomført progressivt, ved at du øker intensiteten gradvis mens du løper. Sørg for tilstrekkelig med restitusjon når du trener med høyere intensitet. Ha alltid fullstendig hvile eller restitusjonstrening etter harde treningsøkter. Langturer er viktige med tanke på økt fettforbrenning og venne beina til økt belastning. Langturer over 60 minutter kan også aktivere de raske muskelfibrene dine, ikke bare de trege.

Relaterte artikler:

Trene for femte etappe av Bergen City Marathon stafett

Trening for fjerde etappe av Bergen City Marathon stafett

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her