Trene dagen derpå

0
68
Trene dagen derpå

Sist oppdatert

Bør du trene dagen derpå, etter at du har vært i festlig lag og kanskje drukket litt for mye? Lær mer om effekten av trening dagen derpå og hvilken påvirkning alkohol kan ha på kroppen.

Uavhengig av om du trener sporadisk eller regelmessig, er det viktig å forstå effekten alkohol kan ha på din trening. Å innta for mye alkohol vil ubønnhørlig påvirke dine resultater og alt arbeidet du har lagt ned i form av trening.

Effekt av alkohol på din trening

Alkohol gjør deg dehydrert, fordi det er et vanndrivende stoff som får nyrene til å produsere mer urin. Hvis du trener dagen derpå, kan det gjøre dehydreringen enda verre, fordi du svetter når du trener. Dehydrering fører til redusert ytelse. Du må være godt hydrert når du trener for å opprettholde strømmen av blod gjennom kroppen din, noe som er viktig for å føre oksygen og næringsstoffer til musklene dine, og dermed maksimere ytelsen.

Alkohol kan forstyrre energiproduksjonen i kroppen din. Når alkohol brytes ned i leveren, er alle andre funksjoner i leveren sekundære, og én av disse funksjonene er produksjon av glukose, som vi trenger for energi. Hvis ikke leveren produserer nok glukose, vil vi lettere bli slitne, noe som gjør at kroppen må jobbe enda hardere når du trener dagen derpå.

Alkohol bremser beskjeder som nervesystemet gir til kroppen, noe som gir en avslappet følelse. Reaksjonsevne, koordinasjon og balanse blir tregere enn vanlig når du trener dagen derpå.

Trening dagen derpå

Å drikke alkohol kvelden og natten før trening vil ha negativ innflytelse på hvordan du presterer dagen derpå. Det er ikke mulig å prestere sitt beste når du er i bakrus, har hodepine eller dehydrert. Under trening forbrenner musklene dine glukose for energi. Dette produserer melkesyre. For mye melkesyre fører til muskeltretthet og kramper. Hvis du trener etter å ha drukket leveren din, vil du jobbe hardere for å bli kvitt giftstoffene fra alkoholen, så det vil være tregere å fjerne melkesyren og dermed øke sannsynligheten for kramper. Du vil også mangle styrke eller kraft og er mer sannsynlig at du blir trøtt raskere. Av den grunn bør du unngå alkohol kvelden før trening, spesielt hvis du skal gjennomføre trening med moderat til hard intensitet dagen derpå. Derfor er det lurt å unngå alkohol kvelden før trening, spesielt hvis det skyldes moderat eller intens aktivitet. Imidlertid, hvis du bestemmer deg for å drikke, bør du ideelt sett begrense antall drinker og ta alkohol med maten.

Alkohol og vektøkning

Alkohol inneholder mange kalorier, syv kalorier per gram, nesten like mange som rent fett. Hvis du trener for å ha en stabil kroppsvekt, kan alkohol bidra til at du øker vekten. I tillegg kan du bli fristet til å spise mat med høyt kaloriinnhold som vil hemme din innsats og fremgang når du trener.

Dårligere muskelvekst

Alkohol kan forstyrre søvnmønstre. Veksthormoner som vi trenger for muskelvekst frigjøres under dyp søvn. Derfor kan forstyrret søvn på grunn av alkohol føre til en langsommere muskelgevinst i for av større og sterkere muskulatur.

Endret hjertefrekvens når du inntar alkohol

Mest bekymringsfullt kan drikking øke potensialet for uregelmessig hjerterytme. Dette er en risiko som øker betydelig under trening opptil to dager etter alkoholforbruk. Denne risikoen varierer mellom individer. Den fysiske aktiviteten øker hjertefrekvensen, og med mye alkohol i systemet blir hjertet ditt utsatt for ytterligere stress.

Langsommere helbredelse etter skade

Alkohol får blodårene til hud, armer og ben til å åpne seg, noe som resulterer i en økt blodtilførsel, noe som gjør at en skade blør og svulmer opp enda mer, og bremser helningsprosessen.

Relaterte artikler:

Kosthold og trening for nybegynnere

Trene rolig jogging