Langturer for å øke aerob utholdenhet
Langturer for å øke aerob utholdenhet
27. november 2018
Rolig trening om vinteren
Rolig trening om vinteren
27. november 2018
Trene 400 meter intervall

Stock.adobe.com

Trene 400 meter intervall

Trene 400 meter intervall. Lær hvordan du kan trene 400 meter kortintervall for å bli en raskere og mer utholdende løper.

400 meter intervall

Kortintervall på 400 meter kan være effektiv trening for nybegynnere og mer erfarne løpere, for å øke aerob utholdenhet og kapasitet på de fleste distanser. 400 meter intervall tar relativt kort tid å gjennomføre, og er overkommelig trening for alle formnivå. Trene 400 meter intervall kan du gjennomføre på alle typer underlag, og i kupert terreng.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan trene 400 meter intervall.

Hvordan trene kortintervall på 400 meter

Kortintervall er gjerne intervaller med en lengde på alt fra 30-400 meter. Siden intervallene er korte, blir de gjerne løpt med høy intensitet og korte pauser. Denne type intervaller kan du trene på bane, grus, asfalt og i terreng som skogsvei og sti. Kortintervaller kan også være effektiv trening i motbakker.

400 meter intervall for alle formnivå

Siden kortintervaller på 400 meter lar seg gjennomføre på relativt kort tid, kan denne intervalltreningen passe fint for nybegynnere som har liten eller ingen erfaring med intervalltrening fra før av. Ved å tilpasse intensitet og antall repetisjoner, kan dette være effektiv trening for nybegynnere. Avhengig av ditt formnivå kan du tilpasse 400 meter intervall med tanke på repetisjoner, antall og pauser, slik at intervalltreningen passer alle formnivå.

Hvorfor trene 400 meter intervall

400 meter intervaller kan bidra til at du øker din aerobe kapasitet, ved at du trener for å løpe raskere med samme intensitet. Det kan du effektivt gjøre ved å løpe intervallene noe under eller rundt terskel. Det vil typisk være trening med moderat til hard intensitet. I og med at belastningen når du trener 400 meter intervall varer over et relativt kort tidsrom, kan det bidra til å redusere risikoen for skader. Korte intervaller kan også være mer motiverende å gjennomføre, og er i tillegg en effektiv måte å trene intervall på.

Hvordan trene 400 meter intervall

Tilpasse intensiteten du ønsker å holde når du trener 400 meter intervall etter formnivå og hva som er hensikten med intervalltreningen. Ønsker du å gjennomføre terskeltrening med 400 meter intervall, kan du gjennomføre intervalltreningen i motbakker med korte pauser. Å trene på denne måten kan bidra til at du raskt kommer opp i terskel. Ønsker du å gjennomføre 400 meter intervall med høy fart, kan du gjennomføre intervalltreningen på bane eller i flate partier med fast dekke. Ønsker du å trene 400 meter intervall der du kan variere med steglengde, kan du trene intervall på skogsvei, sti eller i annet kupert terreng.

Trene 400 meter intervall

400 meter intervaller kan være effektiv og motiverende trening både for nybegynnere og mer erfarne løpere. Tilpasse antall repetisjoner, intensitet og hvilket terreng du løper de i etter ditt formnivå. Variere denne intervalltreningen med kortintervall med langintervall, for best mulig effekt ut av intervalltreningen.

Relaterte artikler:

Effektiv intervalltrening for å komme i form med løping

Hvordan trene intervaller når du skal løpe halvmaraton

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *