Tredemølle fart vs løpe ute

0
47
Tredemølle fart vs løpe ute
Foto: Sven Mieke - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

Tredemølle er vanlig på treningssentre overalt, men hvordan skal du tilpasse treningsøktene dine når du løper på tredemølle og ute? Er tredemøllen mer krevende eller enklere enn å løpe ute?

Hva forskning sier

Treningsforskere er veldig interessert i sammenhengen mellom løping på tredemølle og utendørs løping, fordi nesten all treningsvitenskapelig forskning gjøres ved hjelp av tredemøller.

Siden målet er å generalisere funn på for eksempel VO2 maks eller løpsøkonomi, for å finne ut mer om hvordan løpere vil prestere utenfor laboratoriet, er det veldig viktig for en forsker å vite detaljene om hvordan mennesker løper på tredemøller sammenlignet med utendørs løping. Som du sikkert vil gjette, er det dusinvis av studier om emnet.

Et nylig tillegg til forskningen forsøkte å syntetisere resultatene fra alle tidligere studier. Artikkelen, publisert i 2019 av et forskerteam i Australia, Nederland og USA, samlet resultatene som hadde blitt publisert, med noen få begrensninger; Studien måtte være på voksne løpere, og det måtte sammenligne de samme løperne på tredemølle direkte mot å løpe utendørs.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 40% RABATT!

Ved å utnytte metaanalytiske teknikker, var forskerne i stand til å undersøke resultatene av 34 studier, analysere dem nesten som om det var en massiv studie.

Intensitet og helning på tredemølle

Funnene i gjennomgangen opprettholdt noen populære dogmer, selv blant treningsforskere. En tredemøllehelling på 1% ble lenge antatt å være nødvendig for å oppveie mangelen på luftmotstand på tredemølle sammenlignet med å løpe ute. Denne praksisen kan spores til en studie fra 1996, som er sitert over 700 ganger.

Noen få andre fysiologiske parametere skilte seg mellom tredemølle og utendørs løping:

  • Både hjertefrekvens og opplevd anstrengelse (hvor «hard» løpingen føltes) fulgte en U-formet kurve som var avhengig av hastighet.
  • Sammenlignet med å løpe ute i samme hastighet, føles det lettere å løpe langsomme steg på tredemølle, og fremkaller en lavere hjertefrekvens.
  • Å løpe i høye hastigheter på tredemølle gir høyere hjertefrekvens og en hardere opplevd innsats!
  • Hjertefrekvensen og opplevd innsats var omtrent lik mellom tredemølle og utendørs løping i moderate hastigheter, fra 6:50 til 8:45 mil tempo.

Forskerne antydet at økt innsats og hjertefrekvens ved høye hastigheter kan komme fra noen få faktorer:

For det første er det fare for å falle av når du kjører på tredemølle i høy hastighet. For det andre, ved høye hastigheter, begynner varmeoppbyggingen på tredemølle å bli et større problem. Utenfor har du mer luft som strømmer over kroppen din for å kjøle deg ned, sammenlignet med å løpe på tredemølle. Endelig er de fleste løpere ikke veldig erfarne med å løpe fort på tredemølle.

Tredemølle og treningsytelse

Fysiologiske variabler er av interesse for forskere, men det de fleste løpere virkelig bryr seg om er ytelse. Hvordan er absolutt ytelse på tredemøllen sammenlignet med å løpe ute? Da forskerteamet samlet resultatene, fant de at løpeprestasjonen var jevnt over dårligere på tredemøllen, enten det var en ytelsestest over en angitt avstand eller en angitt tid.

Forfatterne så disse resultatene opp mot den «U-formede kurven» som er nevnt tidligere. Ved høye hastigheter føles det vanskeligere å løpe på tredemølle, og fremkaller en høyere hjertefrekvens. Som sådan kan du ikke løpe like raskt raskt eller langt.

De viktigste resultatene av forskningen

For det første, med mindre du løper raskere enn 3:44 per kilometer, trenger du ikke å bekymre deg for å stille inn tredemøllehelningen for å gjøre innsatsen lik utendørs løping. Oksygenbehovet vil forbli det samme, men å sette stigningen høyere kan øke stress på kroppen din, ifølge en studie publisert i 2019 av biomekaniske forskere ved Vanderbilt University.

For det andre, ikke bli overrasket om de lette løpene dine føles lettere på en tredemølle, og mer krevende treningsøkter vanskeligere; Det er akkurat det forskningen sier at du kan forvente. Den beste matchen mellom utendørs løping og løping på tredemølle ser ut til å være i hastigheter fra rundt 5:26 til 4:14 per km. Hvis du er utenfor dette området, vil du kanskje justere parametrene for løpeturen eller treningen for å ta hensyn til forskjellene mellom tredemølle og utendørs løping; Raskere, lette løp..

Til slutt, vær oppmerksom på at ytelsen din i en tøff intervalløkt eller rask tempokjøring sannsynligvis blir dårligere på tredemølle. Imidlertid kan du kanskje dempe denne effekten noe ved å trene på en tredemølle med en fast, responsiv plattform, i stedet for en myk og svampete. Hva slags tredemølle du velger å løpe på, vil derfor være viktig.

Relaterte artikler:

Trene på tredemølle

Treningsprogram tredemølle

Annonse fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!