Trappemaskin trening

0
119
Trappemaskin trening
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

GRATIS BYTTE I 30 DAGER!



Trappetrening har vært et treningsalternativ i lang tid. Lær mer om hvordan du kan bruke en trappemaskin til samme formål.

Men i stedet for bare å stole på trinnene i hjemmet eller ute i elementene for en god trappeklatring, kan du få de samme fordelene gjennom å trene i en trappemaskin.

Hva er en trappemaskin?

Enkelt sagt er en trappemaskin en stasjonær treningsmaskin som roterer trinn, som en tredemølle, slik at brukeren kan klatre oppover i den hastigheten og varigheten han eller hun setter. Det kan gi en aerob trening over gjennomsnittet, samtidig som den toner underkroppsmuskulaturen, spesielt:

  • lårmuskler
  • hamstrings
  • legger
  • setemuskler

La oss se på helsemessige fordeler ved å bruke en trappemaskin, og hvorfor det kan være verdt å bruke under neste treningsøkt.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Fordeler for utholdenhet

Å bruke en trappemaskin gir fordeler fra topp til tå. Hvis du normalt løper eller går, kan trappeklatring være en god tempoendring i treningsregimet ditt.

Aerob trening

Trappeklatring styrker hjertet og lungene – nøklene til aerob utholdenhet. Sterkere lunger lar deg puste inn mer oksygen, og et sunnere hjerte kan pumpe oksygenrikt blod mer effektivt til alle muskler og organer.

Kaloriforbrenning

Trappemaskin er et effektivt verktøy for å miste vekt eller håndtere din nåværende vekt. En halvtimes trening på trappemaskin kan forbrenne alt fra 180 til 260 kalorier – eller mer – avhengig av kroppsvekt og intensitet på treningen.

En raskere «klatring» vil forbrenne flere kalorier enn en tregere økt. En person på 80 kg har en tendens til å forbrenne mer kalorier enn en person med lavere kroppsvekt, som utfører den samme treningen. De fleste trappemaskiner leveres med kalorikalkulatorer, som estimerer antall kalorier som brennes for hver treningsøkt basert på din nåværende vekt.

Styrkefordeler

I tillegg til fordeler for utholdenhet, kan trappemaskiner styrke og tone kroppen din, noe som også er bra for beinene dine.

Kjerne muskelstyrke

Fordi bruk av trappemaskiner krever at du holder balansen hele tiden du klatrer og bruker beina, gir det også kjernemuskulaturen god trening. Sterkere kjernemuskulatur hjelper til med å forbedre holdning, forhindre smerter i korsryggen og redusere risikoen for skade.

Sunnere bein

Vektbærende øvelser, for eksempel å gå i trapper, kan bidra til å redusere risikoen for osteoporose, og behandle det hvis du allerede har det. Bein er levende vev, og trappeklatring hjelper til med å øke beinmassen. Dette er spesielt viktig når du blir eldre, fordi naturlig bentap har en tendens til å øke etter hvert som du blir eldre.

Sterkere lårmuskler

Quadriceps femoris er en gruppe på fire muskler foran på låret. Disse musklene er essensielle for å gå, løpe og bare stå opp fra sittende stilling. Disse musklene strekker eller retter kneet, så du styrker disse store, viktige musklene hver gang du skyver fra trinn til trinn.

Sterkere hamstrings

Hamstrings er de tre musklene på baksiden av låret som fungerer sammen med lårmusklene. De hjelper til med å bøye kneet, så de er også kritiske for å gå, løpe og sette seg ned. Hver gang du bøyer kneet for å ta et nytt steg opp, gjør hamstringene mye av arbeidet.

Sterkere leggmuskler

Leggmusklene deg løpe, gå og hoppe, samtidig som de er avgjørende for å opprettholde balansen mens du står. Leggmuskulaturen trekker seg sammen hver gang du løfter hælen for å ta et skritt. Når du klatrer, enten det er på en trappemaskin, trinnene foran deg, eller opp en bakke, må leggene jobbe hardt for å løfte hælene trinn for trinn.

Sterkere setemuskler

Setemusklene ligger i baken, og er noen av de sterkeste musklene i kroppen. Deres hovedfunksjon er å bevege hofter og lår, så trappetrinn er en oppgave som er sterkt avhengig av sterke setemuskulaturen.

Relaterte artikler:

Trappetrening hjemme

Trappetrening for nybegynnere

Annonse fra MILRAB