Tøye ut etter styrketrening

0
61
Tøye ut etter styrketrening
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Å tøye mot slutten av styrketreningen kan bidra til å øke fleksibiliteten din, redusere risikoen for skade og redusere muskelspenningen i kroppen din.

Uttøying etter styrketrening kan til og med bidra til å forbedre ytelsen din neste gang du trener. Men når du har liten tid, kan uttøying noen ganger bli salderingsposten, og det kan være fristende å la være. Å tøye ut etter en treningsøkt trenger ikke ta lang tid, og du kan spare tid ved å tøye flere muskelgrupper samtidig.

Fordeler med å tøye etter en styrketrening

Fordelene med å tøye er godt etablert. Her har du de viktigste grunnene til at tøying etter en treningsøkt kan hjelpe deg.

Større fleksibilitet og bevegelsesområde

Tøying kan bidra til å øke leddenes fleksibilitet. Å ha større fleksibilitet hjelper deg med å bevege deg lettere, og det kan også forbedre bevegelsesområdet i leddene dine. Bevegelsesområde er hvor langt du kan bevege et ledd i normal retning før det stopper.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Bedre holdning og mindre ryggsmerter

Stramme, anspente muskler kan føre til dårlig holdning. Når du sitter eller står feil, legger du ofte ekstra press og belastning på musklene. Dette kan igjen føre til ryggsmerter og andre typer smerter i muskler og skjelett. Ifølge en studie fra 2015 kan det å kombinere en styrketreningsrutine med tøyningsøvelser bidra til å lindre rygg- og skuldersmerter. Det kan også oppmuntre til riktig justering, noe som kan bidra til å forbedre din holdning. Å tøye musklene regelmessig kan også hjelpe mot eksisterende ryggskader, og redusere risikoen for ryggskader i fremtiden.

Mindre muskelspenning og lavere stressnivå

Stress er en del av hverdagen vår. Men noen ganger kan det føles overveldende. Høye nivåer av stress kan føre til at muskulaturen blir anspent, noe som kan få deg til å føle at du bærer stress i kroppen din. Å tøye muskler som føles anspente og stramme, kan bidra til å slappe av. Dette kan igjen bidra til å senke stressnivået og hjelpe deg til å føle deg roligere.

Forbedret blodstrøm

Ifølge en undersøkelse fra 2018, kan daglig tøying bidra til å forbedre sirkulasjonen. Økt blodstrøm til musklene dine kan hjelpe dem med å gro raskere etter en treningsøkt. Bedre blodgjennomstrømning kan også bidra til å forhindre ømhet i muskler og stivhet etter trening.

Hva er forskjellen mellom statisk og dynamisk strekking?

Du har kanskje hørt om statiske og dynamiske tøyninger og lurte på hvordan de er forskjellige. Statisk tøying innebærer tøyeøvelser der du holder i en periode, vanligvis 20 til 60 sekunder. Med andre ord, du beveger deg ikke mens du tøyer en bestemt muskel eller gruppe av muskler. Statisk tøyning gjøres vanligvis mot slutten av treningen, når musklene dine er varme og avslappede. Dynamisk tøying innebærer derimot aktive bevegelser. Med denne typen strekk går leddene og musklene dine gjennom et komplett spekter av bevegelser. Dynamisk tøying gjøres vanligvis før en treningsøkt for å varme opp musklene og få pulsen opp.

Relaterte artikler:

Hvordan tøye ryggen

Tøye etter styrketrening

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!