Tøye etter styrketrening

0
218
Tøye etter styrketrening
Foto: Adobe Stock
AnnonseGratis mobilabonnement - IceJunior 1 GB - 0,-/mnd

Det er ikke nok å bygge muskler og trene aerob utholdenhet. Du må også tenke på fleksibilitet. Å tøye ut etter styrketrening kan bidra til det.

Du tenker kanskje på tøying til som noe som kun utføres av løpere eller turnere, men alle bør tøye oss for å mobilitet og fleksibilitet, og aller helst gjøre det daglig.

Hvorfor tøying er viktig

Tøying holder musklene fleksible, sterke og sunne, og vi trenger den fleksibiliteten for å opprettholde et bevegelsesområde i leddene. Dette er spesielt viktig når du har gjennomført styrketrening. Uten det forkorter musklene seg og blir stramme. Lite fleksibel muskulatur være svakere, og du øker risikoen for leddsmerter, overbelastning og muskelskader.

Når stramme og lite fleksibel muskulatur plutselig blir bedt om en anstrengende aktivitet, for eksempel gjennom styrkeøvelser, kan de bli skadet fra at de plutselig blir strukket. Skadede muskler er kanskje ikke sterke nok til å støtte leddene, noe som kan føre til leddskade. Regelmessig tøyning etter styrketrening holder musklene lange, slanke og fleksible, og dette betyr at anstrengelser ikke legger for mye kraft på selve muskelen.

Hvor skal jeg starte?

Med en kropp full av muskler kan daglig tøyning virke overveldende. Men du ikke trenger å tøye hver muskel du har. De områdene som er kritiske for bevegelighet er i de nedre ekstremitetene: leggene, hamstrings, hoftefleksene i bekkenet og quadriceps foran på låret. Å tøye skuldrene, nakken og korsryggen er også fordelaktig. Sikt på et program med daglige tøyninger etter styrketrening, eller minst tre eller fire ganger per uke. Finn en fysioterapeut som kan vurdere muskelstyrken din og skreddersy et program for tøying tilpasset dine behov.

Den kumulative effekten av tøying

Å tøye en gang vil ikke på magisk vis gi deg bedre fleksibilitet. Det tar uker til måneder å opparbeide en fleksibel muskulatur gjennom tøying etter styrketrening, og du må fortsette å jobbe med det for å opprettholde det. Å tøye hamsrings vil holde musklene på baksiden av låret fleksible. Sitt på gulvet med bena foran deg. Skyv hendene nedover bena til du kjenner en brennende følelse. Hold i 30 sekunder, og gå deretter sakte tilbake til sittende stilling.

Riktig utførelse av tøyeøvelser

Forskning vist at å tøye musklene før de blir varmet opp faktisk kan skade dem. Når alt er kaldt, er ikke fibrene forberedt og kan bli skadet. Hvis du trener først, får du blodstrømning til muskulaturen, og det gjør vevet mer fleksibelt og mulig å endre, gjennom tøying. Alt som trengs for å varme opp musklene før du tøyer er fem til 10 minutter med lett aktivitet, for eksempel en rask spasertur. Du kan også tøye deg etter aerob trening eller styrketrening. Du vil føle en spenning under tøying, men du skal ikke føle smerte. Hvis du gjør det, kan det være en skade eller skade i vevet.

Harvard medical shool

Relaterte artikler:

Tøye lysken

Tøye hofte

Annonse fra ICEJubileumstilbud! Få 1.500 kr i rabatt på Apple Iphone!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her