Tomater karbohydrater

0
405
Tomater karbohydrater
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Til tross for at tomater er frukt, blir de vanligvis spist og tilberedt som grønnsaker. Finn ut hvor mye karbohydrater det er i tomater.

Tomat

Tomaten (Solanum lycopersicum) er en frukt fra nattskjermfamilien hjemmehørende i Sør-Amerika. Til tross for at den botanisk er en frukt, blir den vanligvis spist og tilberedt som en grønnsak. Tomater er den viktigste kostholdskilden til antioksidanten lykopen, som har vært knyttet til mange helsemessige fordeler, inkludert redusert risiko for hjertesykdommer og kreft. De er også en flott kilde til vitamin C, kalium, folat og K-vitamin. Tomater er vanligvis røde når de er modne, men kan også komme i en rekke farger, inkludert gul, oransje, grønn og lilla. Dessuten finnes det mange underarter av tomater med forskjellige former og smaker.

Denne artikkelen forteller deg alt du trenger å vite om tomater.

Ernæringsfakta

Vanninnholdet i tomater er rundt 95%. De andre 5% består hovedsakelig av karbohydrater og fiber. Her er næringsstoffene i en liten (100 gram) rå tomat:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

  • Kalorier: 18
  • Vann: 95%
  • Protein: 0,9 gram
  • Karbohydrater: 3,9 gram
  • Sukker: 2,6 gram
  • Fiber: 1,2 gram
  • Fett: 0,2 gram

Karbohydrater

Karbohydrater utgjør 4% av rå tomater, som utgjør færre enn 5 gram karbohydrater for en middels tomat(123 gram). Enkle sukkerarter, som glukose og fruktose, utgjør nesten 70% av karbohydratinnholdet.

Fiber

Tomater er en god kilde til fiber, og gir omtrent 1,5 gram per tomat i gjennomsnittlig størrelse. De fleste fibrene (87%) i tomater er uoppløselige, i form av hemicellulose, cellulose og lignin.

Vitaminer og mineraler

Tomater er en god kilde til flere vitaminer og mineraler:

  • Vitamin C. Dette vitaminet er et essensielt næringsstoff og antioksidant. En mellomstor tomat kan gi omtrent 28% av daglig inntak.
  • Kalium. Et essensielt mineral, kalium er gunstig for blodtrykkskontroll og forebygging av hjertesykdommer.
  • Vitamin K1. Også kjent som fylkokinon, er vitamin K viktig for blodpropp og beinhelse.
  • Folat (vitamin B9). En av B-vitaminene, folat er viktig for normal vevsvekst og cellefunksjon. Det er spesielt viktig for gravide.

Andre planteforbindelser

Innholdet av vitaminer og planteforbindelser i tomater kan variere veldig mellom varianter og prøvetakingsperioder.

De viktigste planteforbindelsene i tomater er:

  • Lykopen. Et rødt pigment og antioksidant, lykopen har blitt grundig studert for sine gunstige helseeffekter.
  • Betakaroten. En antioksidant som ofte gir mat en gul eller oransje fargetone, betakaroten blir omdannet til A-vitamin i kroppen din.
  • Naringenin. Funnet i tomatskall, har denne flavonoid vist seg å redusere betennelse og beskytte mot forskjellige sykdommer.
  • Klorogensyre. Klorogensyre er en kraftig antioksidantforbindelse som kan senke blodtrykket hos personer med forhøyede nivåer.
  • Klorofyller og karotenoider som lykopen er ansvarlige for den rike fargen på tomater.

Når modningsprosessen starter blir klorofyllen (grønn) nedbrutt og karotenoider (rød) syntetisert.

Lykopen

Lykopen – det mest forekommende karotenoidet i modne tomater – er spesielt bemerkelsesverdig når det gjelder fruktens planteforbindelser. De høyeste konsentrasjonene finnes i skallet. Generelt, jo rødere tomat, jo mer lykopen har den. Tomatprodukter – som ketchup, tomatsaft, tomatpuré og tomatsauser – er de rikeste kostholdskildene for lykopen i det vestlige kostholdet, og gir over 80% av lykopen i dietten. Gram for gram, mengden lykopen i bearbeidede tomatprodukter er ofte mye høyere enn i ferske tomater. For eksempel kan ketchup skilte med 10–14 mg lykopen per 3,5 gram (100 gram), mens en liten, fersk tomat (100 gram) bare inneholder 1–8 mg. Husk imidlertid at ketchup ofte konsumeres i veldig små mengder. Dermed kan det være lettere å få opp lykopeninntaket ditt ved å spise ubearbeidede tomater – som også har langt mindre sukker enn ketchup.

Andre matvarer i kostholdet ditt kan ha en sterk effekt på lykopenopptaket. Forbruk av denne planteforbindelsen med en kilde til fett kan øke absorpsjonen med opptil fire ganger. Imidlertid absorberer ikke alle lykopen med samme hastighet. Selv om bearbeidede tomatprodukter er høyere i lykopen, anbefales det fortsatt å konsumere friske hele tomater når det er mulig.

Relaterte artikler:

Karbohydrater i potet

Kalorier i en gulrot

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!