Tom for energi etter trening

0
259
Tom for energi etter trening

Tom for energi etter trening. Lær mer om årsaker til at du føler deg helt tom for energi når du har trent, og hvordan du kan trene for å ha mer å gå på etter trening.

Tom etter trening

Det kan være flere årsaker til at du føler deg tom etter trening. Du kan ha trent veldig hardt eller at dagsformen ikke er på topp dagen du trener. Det kan også være at du brygger på en forkjølelse eller har hatt et opphold i treningen tidligere.

Tom for energi på grunn av hard trening

Når du gjennomfører trening med hard intensitet, er det ikke uvanlig at man går tom for energi. Men det er likevel grunn til å tro at du har trent for hardt, dersom du er helt utkjørt etter for eksempel intervalltrening eller andre former for trening med høy intensitet. Trener du progressivt der du øker intensiteten gradvis, kan det bidra til at du gjennomfører treningen med mer jevnt fordelt med tanke på intensitet, noe som kan bidra til at du ikke går tom etter trening.

Tom for energi etter treningen på grunn av at du er ute av form

Det kan være at du tidligere har hatt et opphold i treningen tidligere, på grunn av sykdom eller av andre årsaker. Da er det fort gjort å starte opp med trening med samme intensitet som før oppholdet med trening. Når kroppen ikke er vant til belastningen den blir påført, er det fort gjort at du går helt tom etter trening. Har du hatt et opphold i treningen, bør du alltid starte opp med to rolige treningsøkter før du begynner å trene som normalt igjen. Du bør også trene med noe lavere intensitet når du gjennomfører intervalltrening eller annen trening med høyere intensitet.

Tom for energi etter trening på grunn av sykdom

En annen årsak til at du går tom for energi etter trening, kan være at du brygger på noe. Ofte kan det være snakk om en begynnende forkjølelse som kroppen din jobber med. Gjør en vurdering i etterkant av treningen om du skal ta det roligere en periode, enten ved at du gjennomfører restitusjonstrening eller at du har noen ekstra hviledager. Hvis du etter noen dager blir syk, bør du avstå fra trening en periode, inntil du blir i bedre form.

Tom for energi etter trening

At du går tom for energi etter trening kan også tilskrives dagsformen. Noen dager går treningen tyngre enn andre, uten at det er noen god forklaring på hvorfor. Hvis dette vedvarer over flere treningsøkter, bør du evaluere hvordan du gjennomfører restitusjon, og vurdere om du trenger mer restitusjon for å få tilbake overskuddet.

Relaterte artikler:

Hvordan få overskudd av trening

Trening som gir overskudd