Tilpasset og variert trening for best mulig effekt

0
260
Tilpasset og variert trening for best mulig effekt
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Lær hvordan du skal variere løpetreningen for best mulig effekt, og med utgangspunkt i selvmotivasjon tilpasse treningen vårt formnivå og egne behov.

Variert trening gir best effekt

Det er viktig å veksle mellom treningsøkter som er lette og harde. Det betyr ikke nødvendigvis at du må redusere hvor mange kilometer du løper i løpet av en uke. Har du løpt 16 km en dag, kan du løpe 8 km neste dag, eller at du gjennomfører en hard treningsøkt en dag, og en rolig økt neste dag. Det vil gi deg bedre resultater.

Jo lenger du løper, jo bedre kan kapillarisering i blodkarsystemet, noe som igjen gir bedre restitusjon i muskulaturen. Kortere løp gjør at musklene restitueres raskere, så vi kan snakke om en dobbel fordel her. Som et minimum for hva som kreves, kan det bety at du løper 10 kilometer en dag, og halve distansen neste dag. Tenk lett treningsøkt, hard treningsøkt, rask treningsøkt, sakte treningsøkt, og jobbe for dine treningsmål med dette som utgangspunkt. Det avhenger av hvilken type trening du gjennomfører til enhver tid, og det avhenger også av at du lytter til hva kroppen forteller deg, og justerer treningsmengde og intensitet etter det. Det er også viktig at hvis du er inne en tung anaerob treningsperiode, gir deg selv 48 timer eller mer, for å restituere. Dette er viktig fordi blant annet immunforsvaret kan bryte ned under hard anaerob treningsmengde.

Regelmessighet i treningen

Dette handler igjen om selvmotivasjon og selvkontroll. Vi må tilpasse treningen vårt eget formnivå og egne behov, ikke alle andres. La dem trene i sitt tempo med treningsmengden som passer dem. Du trener med din intensitet og din treningsmengde. Du vil trenge sterk selvmotivasjon for å komme deg ut å trene i all slags vær, men du vil snart oppleve at hvis du kler deg etter forholdene, at været er ingen hindring. Og det er en god tanke på at du er der ute og trener mens andre sitter inne. Du kan enkelt justere om det er veldig varmt eller veldig kaldt, hvis du vet hvilken effekt disse forholdene kan på deg. En fordel ved å trene disiplinert på denne måten, er at disiplinen er overførbar på andre områder i livet, og for de fleste av oss, er dette en uvurderlig bonus. Mange av oss er udisiplinerte i mange sammenhenger. Hvis vi trener løping regelmessig, kan vi unne oss selv sporadiske utskeielser. Du kan for eksempel spise sjokoladekake, vel vitende at du har forbrent kaloriene den inneholder og mer til. Vi har alle våre svakheter når det kommer til kosthold, med tanke på usunne matvaner. Vanligvis er det kaker, godteri, brus og søt mat. Å trene løping vil gjøre at du får lyst på slik mat, og vi kan med god samvittighet tilfredsstille denne lysten av og til. Imidlertid bør vi bli mer selektive med tanke på hva vi spiser når vi har blitt løpere, og kutte ned på usunne matvarer, og spise mer fullkornsprodukter, grønnsaker, fisk og magert kjøtt.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Relaterte artikler:

Fordeler med regelmessig trening

Trene med variert intensitet

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!