Tid på korte intervaller

T

Tid på korte intervaller. Hvor lang tid skal du bruke på kortintervall? Lær mer om hvor lang tid du bør bruke på kortintervall, og hvordan du kan bruke løpekalkulator for å estimere tid på intervallene.

Tid på kortintervall

Hvor lang tid man skal bruke på kortintervall vil i stor grad være et definisjonsspørsmål. Noen vil mene at et kortintervall vil være intervaller på alt fra noen få sekunder opp til ett minutt, mens andre igjen vil operere med enda lenger intervaller. Uansett hvilke preferanser du har til tid på kortintervall, vil du variere med hvor lang tid du planlegger å løpe kortintervall.

i denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan estimere tid på kortintervall, og hvordan du kan variere med hvor lange intervallene er.

Variere med hvor lang tid du bruker på kortintervall

Variasjon er viktig når du trener løping, også med tanke på løpetrening du gjennomfører med høyere intensitet. Kortintervall blir gjerne løpt med høy intensitet, og det er mulig fordi kortintervaller blir gjennomført over et relativt kort tidsrom. Hvor lang tid du skal bruke på kortintervall, kan, som vi har vært inne på tidligere, være et definisjonsspørsmål, mens også et spørsmål om hva som er formålet med intervalltreningen. Trener du for sprintdistanser vil det være naturlig å legge inn helt kort sprintøvelser, gjerne også over terskel. For nybegynnere kan også kortintervall som strekker seg over noe få sekunder være aktuelt, med en ikke altfor høy intensitet. Trener du for langdistanse, kan det være aktuelt med kortintervall som strekker seg over noe lenger tid. Bortsett fra sprintintervaller, bør du alltid holde deg innenfor terskel når du trener kortintervall. Det vil gi deg best utbytte, både med tanke på å trene opp hurtighet og for å bygge aerob kapasitet.

Estimere tid på kortintervall med SpurtCoach

Det kan være interessant å beregne tid på kortintervaller med en løpekalkulator. SpurtCoach lar deg raskt og enkelt beregne tid på kortintervall. Legg inn ønsket fart og distanse for å beregne tid. Før du bruker fartskalkulatoren, kan det være lurt at du på forhånd har en viss foremening om hvor raskt du greier å gjennomføre kortintervall. Her vil også hvor mange repetisjoner du tenker å gjennomføre ha betydning. Det er også viktig at intensiteten alltid er styrende når du trener kortintervall, og at du aksepterer at farten vil være i samsvar med denne intensiteten. Når du blir i bedre form, vil farten også øke.

Spurtcoach

powered by Advanced iFrame free. Get the Pro version on CodeCanyon.

Relaterte artikler:

Kortintervall for nybegynnere

Kortintervall som gjør deg til en raskere løper

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt Av Spurt

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg