Tid du bruker på å løpe 10 km

0
150
Tid du bruker på å løpe 10 km

Tid du bruker på å løpe 10 km. Lær mer om hvordan du kan beregne tid på å løpe 10 km, og hvordan du kan trene. 

Hvor lang tid på å løpe 10 km

Hvor lang tid du bruker på å løpe 10 km avhenger åpenbart av ditt formnivå, og hvordan du har trene for å løpe distansen. Uansett hvilket formnivå du er på med tanke på 10 km, kan du beregne og trene målbevisst for å forbedre din tid på 10 km.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan estimere en sluttid på 10 km med SpurtCoach, og trene for å nå tidsmålet du har satt deg. 

Sett deg et mål for lang tid du ønsker å bruke på 10 km

Start med å sette deg et mål for hvilken tid du ønsker å løpe 10 km på. Ta utgangspunkt i eget formnivå, og gjennomføre et testløp eller løp en 10 km for å bestemme hvor raskt du greier å løpe distansen. Bruk denne tiden for et estimere et tidsmål i SpurtCoach. Vær ambisiøs, men på samme tid realistisk når du skal sette deg et mål for hvor lang tid du skal bruke på 10 km. Når du først har satt deg et tidsmål for distansen, trener du i noen uker med variert løpetrening basert på tidsmålet ditt. Dersom du har problemer med å gjennomføre trening med tanke på hastighet og riktig intensitet, bør du vurdere å justere tiden du har satt deg som mål. Det er helt avgjørende at du har en gradvis økning i treningsmengde og intensitet, når du trener for å nå målet ditt med 10 km. 

Estimere hvor lang tid du skal bruke på 10 km

Med utgangspunkt i tiden du greier å løpe 10 km på nå, kan du beregne tiden du ønsker å løpe på i SpurtCoach. Med utgangspunkt i distansen du skal løpe og den gjennomsnittlige farten du ønsker å holde, beregner du sluttiden. Dersom målet ditt er å holde en fart på 4:40 per km, vil sluttiden på distansen være 46 minutter. Du må prøve deg frem, og finne frem til gjennomsnittshastigheten du ønsker å trene deg opp til å holde over 10 km. Som vi har vært inne på tidligere skal du ha noe å strekke deg etter når du trener for å nå målet ditt, men du må på samme tid være realistisk. 

Beregne tid på 10 km med SpurtCoach

Dersom du er i stand til å løpe 10 km på 50 minutter, kan det være at du har en målsetning om å løpe distansen på 49 minutter. Når du bruker SpurtCoach, finner du at du at gjennomsnittsfarten din på distansen være 4:54. Dersom du ønsker å holde en gjennomsnittsfart på 4:45, vil sluttiden på 10 km være 47:29. Beregne tid og fart i SpurtCoach, og legg opp treningen på en måte som gjør at du blir i stand til å holde hastigheten for å nå tidsmålet ditt. 

Tid du bruker på å løpe 10 km

Tiden du har som mål å løpe 10 km på, vil kreve at du holder en gitt gjennomsnittsfart. Det er helt avgjørende at du er i stand til å holde den farten over et lenger tidsrom, og at intensiteten ikke går over til å bli anaerob når du konkurrerer. I treningsprogrammet ditt må du legge opp trening med lav, moderat og hard intensitet, for å nå målet ditt. Hvor lang tid du bruker på å løpe 10 km, vil være bestemt av i hvilken grad du greier å løpe med ønsket fart. 

Relaterte artikler:

Treningsprogram 10 km under 50 min

Tid når du skal løpe 5 km

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her