Terskeltrening sykkel

0
13
Terskeltrening sykkel
Foto: Adobe Stock

Terskeltrening på sykkel innebærer å forbedre intensiteten du kan holde i omtrent en time. Lær mer om hvordan trene terskel på sykkel.

Forbedring av effekten når du trener på terskel vil nesten alltid være relatert til forbedret ytelse i løp; det er grunnen til at idrettsutøvere og trenere snakker om det så ofte. Det er verdt å merke seg at du sannsynligvis ikke kan opprettholde mer enn en eller to økter per uke der du trener på terskel. Trening med den intensiteten er veldig krevende og fører til utmattelse.

En terskeløkt bør ideelt sett inneholde ca. 25-45 minutter arbeid rundt terskelintensiteten. Når du starter, sikter du mot nærmere 25 minutter, delt opp i blokker på 5-10 minutter med relativt korte (3-5 minutter) restitusjonsperioder. Deretter kan du bevege deg opp mot 45 minutter på 10, 15 eller 20 minutters blokker.

For å få mest mulig ut av terskeløkter, må du trene med riktig intensitet. Hvis du er sliten og ikke kan oppnå ønsket effekt på en gitt dag, kan du hvile deg og prøve igjen når du er mer restituert.

Relaterte artikler:

Styrketrening sykkel

Intervalltrening sykkel