Terskeltrening for maraton

0
257
Terskeltrening for maraton

Lær mer om hva terskeltrening for maraton er og hvordan du kan finne din terskelfart for distansen med en VDOT kalkulator.

Hva er terskeltrening

Løpetrening rundt terskel er trening rundt det vi kan kalle anaerob terskel. Anaerob terskel er grensen for hva kroppen greier å kvitte seg med av melkesyren når du løper. Går du over til å trene anaerobt vil kroppen produsere mer melkesyre enn den greier å kvitte seg med, og du vil få en opphopning av melkesyre i muskulaturen. Det er vanlig å si at terskelfarten er den høyeste farten du greier å holde i omtrent 1 time. Målet ditt med å trene løping rundt terskel, er at du skal heve din anaerobe terskel, slik at du kan løpe fortere. Terskelfart er altså den maksimale hastigheten du kan holde for at muskulaturen din skal greie å få unna melkesyre og avfallsstoffer.

Hvordan finne din terskelfart for maraton

Du kan bruke en VDOT kalkulator for å finne din terskelfart for maraton. Det er viktig å understreke at kalkulatoren gir deg et estimat, så du må teste med hvilken fart du kan trene i terskelfart for maraton.

RunCulator for å beregne din terskelfart for maraton

Velg fanen ‘VDOT kalkulator’ i RunCulator nedenfor. Legg inn ønsket distanse eller tid du ønsker å beregne terskelfart. Har du ikke løpt disse distansene nylig, kan du gjennomføre et testløp for å bestemme tid. Alternativt kan du legge inn en tid du med sikkerhet kan løpe distansen på. Under fanen ‘Hastighet på trening’ finner du fanen ‘Terskeltrening’. Her får du et forslag til terskelfart på din trening.

Hvis du har en estimert sluttid på maraton som er 3 timer og 30 minutter, kan terskelfart på trening være som følger:

  • 400 meter: 1:53 minutter
  • 800 meter: 3:46 minutter
  • 1000 meter: 4:43 minutter

(Artikklen fortsetter under kalkulatoren)

[advanced_iframe id=»iframe1″ name=»iframe1″ width=»100%» height=»2150″]https://spurt.no/lopekalkulatorer[/advanced_iframe]

Terskeltrening når du løper maraton

En ting er terskelfarten du holder på trening. Noe helt annet er det når du skal løpe maraton. Er du som de fleste av oss en mosjonist, vil det være svært krevende å løpe maraton i terskelfart. Mest sannsynlig er du nødt til å holde en lavere intensitet gjennom store deler av løpet. Greier du å holde tempoet opp, vil du kanskje holde terskelfart i motbakkene og mot slutten av løpet.

Relaterte artikler:

Hva er VDOT?

RunCulator