Terskeltrening for Holmenkollstafetten

0
164
Terskeltrening for Holmenkollstafetten

Sist oppdatert

Lær mer om hvordan du kan trene i terskelfart for å trene opp din kapasitet for Holmenkollstafetten, og løpe en enda raskere etappe.

Trene på terskel for Holmenkollstafetten

Terskeltrening for Holmenkollstafetten kan øke din kapasitet, og bidra til at du greier å ta ut det lille ekstra som gjør at du sparer sekunder på din etappe. Dette er viktig for alle etapper under Holmenkollstafetten. Terskeltrening kan øke din aerobe kapasitet og utholdenhet, og bidra til at du greier å holde et høyere tempo ved en gitt intensitet. Terskeltrening kan du gjennomføre når du trener intervall og tempotrening.

Terskeltrening for Holmenkollstafetten med intervaller

Intervalltrening kan være en effektiv måte å trene i terskelfart. Intervaller kan du trene i flate løyper eller motbakker. Trener du i motbakker kan du komme raskere opp i terskelfart, og motbakketrening kan også være mer skånsomt for beina. For å komme opp i terskelfart, løper du intervallene progressivt raskere. Øke intensiteten innenfor ett intervall, og fra ett intervall til det neste inntil du når terskelfart. Korte ned på pausene, slik at pulsen ikke går helt ned mellom hvert intervall.

Terskeltrening for Holmenkollstafetten med tempotrening

Tempotrening er en annen måte å gjennomføre terskeltrening for Holmenkollstafetten. Du kan velge mellom å løpe lange tempointervaller, eller tempotrening uten pause. Tempointervallene kan ha en lengde på alt fra 5-8 minutter, mens tempotrening uten pause kan ha en varighet på 10-20 minutter. På samme måte som for intervalltrening øker du intensiteten gradvis utover i tempointervallet eller tempotreningen, inntil du når terskelfart.

Relaterte artikler:

Motbakketrening for Holmenkollstafetten

Sprintintervaller for Holmenkollstafetten