HØSTTURER!

OPPTIL 40%

RABATT!


Terskelfart for 10 km

Finn din terskelfart for 10 km ved å bruke en VDOT løpekalkulator.

Hva er din terskelfart

Terskeltrening er trening der du løper med intensitet tilsvarende 88-92% av makspuls. Det er den maksimale intensiteten hvor produksjonen av melkesyre er lik det kroppen greier å fjerne av melkesyre. Det er intensiteten du bør være i stand til å opprettholde i omtrent en time når du konkurrerer. For svært raske løpere er det halvmaratontempo, og for langsommere løpere – tilsvarende tempo for 10-15 km. Terskeltrening kan du gjennomføre med 5-6 km løp i jevnt tempo (ca. 20 minutter) eller gjentatte løp på 5-15 minutter med 1-3 minutters hvile. Dette kan være effektiv trening for å øke aerob kapasitet og evnen til å løpe raskere over et lenger tidsrom. Målet med terskeltrening kan være å trene kroppen opp i å raskere omsette melkesyre. Å løpe med høyere intensitet vil ikke nødvendigvis gjøre deg bedre, men heller forlenge restitusjonstiden i etterkant av treningsøkta.

Med Kre-Alkalyn fra Olimp får du en større økning av styrke og eksplosivitet, til tross for at du bruker en mindre mengde kreatin.

Bruke løpekalkulator for finne din terskelfart

Bruk en VDOT løpekalkulator for enkelt å finne din terskelfart for 10 km. Velg fanen ‘VDOT kalkulator’ i RunCulator nedenfor og legg inn 10 km og tiden du bruker på å løpe distansen. Under fanen ‘Hastighet på trening’ finner du eksempel på terskelfart for under ‘Terskeltrening’. Løper du 10 km på 42 minutter vil terskelfarten din være: 1:43 (400 meter), 3:28 (800 meter) og 4:20 (1000 meter). Test ut for å finne din terskelfart. Du har nådd din terskelfart når du trener med 88-92 prosent av makspuls.

RunCulator

Relaterte artikler:

VDOT – ditt magiske nummer

VDOT kalkulator

Om forfatteren

Legg inn kommentar

Av Spurt

HØSTTURER!

OPPTIL 40% RABATT!