Terskelfart for 10 km

0
832
Terskelfart for 10 km

Finn din terskelfart for 10 km ved å bruke en VDOT løpekalkulator.

Hva er din terskelfart

Terskeltrening er trening der du løper med intensitet tilsvarende 88-92% av makspuls. Det er den maksimale intensiteten hvor produksjonen av melkesyre er lik det kroppen greier å fjerne av melkesyre. Det er intensiteten du bør være i stand til å opprettholde i omtrent en time når du konkurrerer. For svært raske løpere er det halvmaratontempo, og for langsommere løpere – tilsvarende tempo for 10-15 km. Terskeltrening kan du gjennomføre med 5-6 km løp i jevnt tempo (ca. 20 minutter) eller gjentatte løp på 5-15 minutter med 1-3 minutters hvile. Dette kan være effektiv trening for å øke aerob kapasitet og evnen til å løpe raskere over et lenger tidsrom. Målet med terskeltrening kan være å trene kroppen opp i å raskere omsette melkesyre. Å løpe med høyere intensitet vil ikke nødvendigvis gjøre deg bedre, men heller forlenge restitusjonstiden i etterkant av treningsøkta.

Bruke løpekalkulator for finne din terskelfart

Bruk en VDOT løpekalkulator for enkelt å finne din terskelfart for 10 km. Velg fanen ‘VDOT kalkulator’ i RunCulator nedenfor og legg inn 10 km og tiden du bruker på å løpe distansen. Under fanen ‘Hastighet på trening’ finner du eksempel på terskelfart for under ‘Terskeltrening’. Løper du 10 km på 42 minutter vil terskelfarten din være: 1:43 (400 meter), 3:28 (800 meter) og 4:20 (1000 meter). Test ut for å finne din terskelfart. Du har nådd din terskelfart når du trener med 88-92 prosent av makspuls.

Artikkelen fortsetter under annonsenVil du ha et skreddersydd treningsprogram og personlig trener?

RunCulator

Relaterte artikler:

VDOT – ditt magiske nummer

VDOT kalkulator

Annonse fra MilrabSove ute!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her