Terskeldrag når du trener løping

0
36
Terskeldrag når du trener løping

Å trene i terskelfart kan være en effektiv måte å øke din aerobe kapasitet og bli raskere til å løpe ved en gitt intensitet. Lær hvordan du kan gjennomføre terskeldrag.

Hva er terskeltrening?

Løpetrening rundt terskel er trening rundt det vi kan kalle anaerob terskel. Anaerob terskel er grensen for hva kroppen greier å kvitte seg med av melkesyren når du løper. Går du over til å trene anaerobt vil kroppen produsere mer melkesyre enn den greier å kvitte seg med, og du vil få en opphopning av melkesyre i muskulaturen. Det er vanlig å si at terskelfarten er den høyeste farten du greier å holde i omtrent 1 time. Målet ditt med å trene løping rundt terskel, er at du skal heve din anaerobe terskel, slik at du kan løpe fortere. Når du gjennomfører terskeltrening for Bergen City Marathon, kan det øke din aerobe kapasitet, som kan gjøre at du kan løpe raskere ved en gitt intensitet, uten at du går over til å trene anaerobt.

Hvordan trene terskelintervaller

Terskelintervaller kan legge inn som en del av løpetrening med høyere intensitet, eksempelvis når du trener intervaller eller tempotrening. Terskelintervaller kan da inngå som en del av denne treningen. Alternativt kan du gjennomføre rene terskeløkter. Det vil være krevende å ligge lenge i terskelfart når du trener terskeldrag, og det er heller ikke ønskelig fordi dette er trening som med hard belastning. For mye trening med terskeldrag kan ha motsatt effekt; Du risikerer og stagnere, og kan i verste fall overtrene eller bli skadet. Hvordan trene terskeltrening handler om å bygge opp intensiteten gradvis inntil du når anaerob terskel. Det kan du gjøre effektiv gjennom motbakkeintervaller. Ta utgangspunkt i en bakke med 5-7 graders helning, og gjennomføre progressive motbakkeintervaller med en en lengde på alt fra 100-400. Jogge ned igjen som pause, og start umiddelbart på nytt intervall når du er nede igjen. Løp hvert intervall progressivt raskere, inntil du når terskel. Pass på at du ikke går over til å trene anaerobt. Jogge ned i 10 minutter avslutningsvis.

Relaterte artikler:

Terskeltrening for å komme i form med løping

Hva er terskelfart