Tempotrening på tredemølle

0
71
Tempotrening på tredemølle

Å gjennomføre tempotrening på tredemølle kan være en meget effektiv måte å trene deg opp til å holde et bestemt fart over et lenger tidsrom. Vi lærer deg hvordan.

Trene løping med høyere intensitet på tredemølle

Å trene løping med høyere intensitet på mølle kan være et godt alternativ du kan kombinere med løpetrening ute. For mange kan mølletrening være mye mer motiverende om vinteren når det er kaldt og mørkt. Tredemølle kan være effektivt når du ønsker å trene løping i et bestemt tempo, eksempelvis tempotrening.

Hva er tempotrening?

Tempotrening er løping over lenger tidsrom eller distanse, og det er vanlig å løpe med moderat til hard intensitet. Det er vanlig å trene tempo på to måter. Tempotrening uten pauser, og tempointervaller med pauser. For nybegynnere kan det være lurt å starte med tempointervaller, for gradvis å gå over til å løpe tempo uten pauser.

Hvordan gjennomføre tempotrening på tredemølle

For å kompensere for manglende luftmotstand, bør du løpe med 1-2 graders stigning på tredemølle. Når du løper tredemølle, løfter du beina når båndet går, og dermed kan du miste noe av kraften i beina i og med at du ikke har noe fraspark. For å kompensere for dette kan du i tillegg trene tåhev i trapper eller ribbe, og kombinere mølletrening med løpetrening ute, eksempelvis ved å trene motbakkeintervaller.

Du kan velge om du vil trene tempointervaller, eller tempotrening uten pause. Har du liten erfaring med tempotrening, kan tempointervaller passe bra. Tempointervallene kan ha en varighet på 5-9 minutter, mens tempotrening uten pauser kan ha en varighet på alt fra 10-60 minutter. Etter 15 minutter med oppvarming, kan du stille inn mølla på ønsket hastighet. Løper du tempotrening uten pause på mølla, bør du ikke åpne for hardt, men heller justere opp farten underveis, om ønskelig. Det beste er om det går an å forhåndsprogrammere dette, slik at du slipper å fikle med panelet mens du løper. Prøv å trene tempo der du løper progressivt raskere jo lenger du løper.

Tempotrening på tredemølle for å holde jevn fart

Tredemølle er meget effektivt for å holde et jevnt, høyt tempo over tid. Still inn mølla i ønsket hastighet og løp i denne farten over et lenger tidsrom. Ha en gradvis økning i hvor lenge du løper i ønsket tempo, med utgangspunkt i ditt formnivå.

Effektiv trening på tredemølle for nybegynnere

Løpeteknikk på tredemølle