Tempotrening som gjør deg raskere
Tempotrening som gjør deg raskere
20. oktober 2018
Basistrening om høsten
Basistrening om høsten
20. oktober 2018

Tempotrening på terskel og kortintervall

Tempotrening på terskel og kortintervall

Tempotrening på terskel og kortintervall

Tempotrening på terskel og kortintervall. Denne treningsøkta kjørte jeg tempotrening på terskel og avsluttet med kortintervall.

Målet med treningsøkta

Målet med denne treningsøkta var å øke aerob kapasitet og styrke og trene hurtighet.

Gjennomføring av treningsøkta

Treningsøkta ble gjennomført på følgende måte:

Tempotreningen og intervalltreningen gjennomførte jeg på bane, for å løpe kontrollert og med god fart. Jeg greide å gjennomføre tempotreningen progressivt ved at jeg økte farten gjennom hele økta. De siste 10 minuttene av tempotreningen løp jeg med hard intensitet rundt terskel. Jeg løp 4850 meter på 20 minutter, som tilsvarer 4:08 per km. Det sier jeg med fornøyd med. Kortintervallene ble løpt med en gjennomsnittlig hastighet på 3:30 per km.

Evaluering av treningsøkta

Dette var en hard treningsøkt å gjennomføre, men det var verdt. Slike treningsøkter er gull verdt i opptreningen frem mot neste års maraton. Likevel er det en lang vei frem å løpe med denne intensiteten en time eller mer, men vi tar det gradvis.

Relaterte artikler:

Tempotrening med kortintervall

Hvordan bli raskere på 5 km med tempotrening

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *