Kortintervaller for 5 km under 22 min
1. november 2018
Langtur med høy intensitet
Langtur med høy intensitet
4. november 2018
Tempotrening på bane

Stock.adobe.no

Tempotrening på bane

Tempotrening på bane. Denne treningsøkta gjennomførte jeg med å variere tempotrening og kortintervall på bane.

Mål med treningsøkta

Målet med treningsøkta var å øke aerob kapasitet med tempotrening, samt trene opp hurtighet med kortintervall.

Tempotrening uten pause

Tempotrening i denne sammenhengen er løping på bane i et tempo rundt noe under anaerob terskel. Terskeltrening er et begrep som ofte er brukt om denne type trening. Tempoet i denne formen for løpetrening er ofte beskrevet som «komfortabelt hardt» som innebærer at farten ikke skal være høyere enn at du kan løpe i tempoet over lengre tid.

Kortintervall med lange pauser

Kortintervaller i denne sammenhengen er periodevis løping med høy intensitet, som strekker seg over kort tid eller distanse. Pausene mellom hvert intervall skal være korte. Korte intervaller blir gjerne løpt med høy intensitet, rundt anaerob terskel, eller noe under. Kortintervaller kan bli løpt i flatt terreng eller ulendt terreng, eller bakkeintervaller som motbakketrening. Løping av kortintervaller er noe også nybegynnere i løping raskt kan komme i gang med etter å ha startet opp med løping.

Gjennomføring av treningsøkta

Treningsøkta ble gjennomført på følgende måte:

  • 2,5 km rolig oppvarming med lav intensitet
  • 20 minutter tempotrening uten pause med moderat til hard intensitet
  • 10×1 minutters kortintervall med 1 minutts pause mellom hvert intervall
  • 10 minutter for å jogge ned avslutningsvis

Jeg merket at pulsen var høyere enn normalt gjennom hele treningsøkta, og jeg tror det har sammenheng med en begynnende forkjølelse. Likevel gitt gjennomføringen greit, på tross av puls på terskel store deler av treningsøkta.

Relaterte artikler:

Tempotrening på bane med hard intensitet

Tempointervaller på bane med hard intensitet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *