Tempotrening om vinteren

0
316
Tempotrening om vinteren
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Tempotrening om vinteren. Lær hvordan du kan gjennomføre tempotrening om vinteren når det er kaldt ute. 

Trene tempo om vinteren

Det er ingen grunn til å droppe tempotreningen om vinteren. Spørsmålet er heller hvor langt og med hvilken intensitet du skal gjennomføre tempotreningen når det er kaldt ute. 

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan gjennomføre tempotrening om vinteren når det er kaldt ute. 

Trening med høyere intensitet når det er kaldt ute

Det går fint å trene med høyere intensitet om vinteren når det er kaldt ute. Forutsetningen er at du ikke trener for mye med hard intensitet, og går ned på med hvilken intensitet du trener når det er streng kulde. Trening med moderat til hard intensitet bør uansett ikke utgjøre mer enn en femtedel av den totale treningsmengden i løpet av en uke. Om vinteren kan du om ønskelig gå enda mer ned på trening med høyere intensitet. Når det er kaldt ute, kan denne treningen også bli gjennomført med en noe lavere intensitet. 

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Intensitet på tempotrening om vinteren

Intensiteten på tempotrening du gjennomfører om vinteren, bør i all hovedsak bli gjennomført med moderat til hard intensitet, avhengig av hvor langt du trener tempo. Jo lenger du trener tempo, vil det nødvendigvis medføre at du må løpe med lavere intensitet, for å holde hele distansen ut. Tilsvarende kan kortere tempoøkter bli løpt med høyere intensitet. Når det er streng kulde ute bør du uansett ikke løpe med for hard intensitet, siden vil være en stor påkjenning på luftveiene og lungene, med all den kalde luften du puster inn. 

Hvordan gjennomføre tempotrening om vinteren

Som vi har vært inne på tidligere, bør hvor kaldt det er ha noe å si for med hvilken intensitet du bør gjennomføre tempotreningen. Det er viktig at du trener etter intensitet, fordi føreforhold kan gjøre at farten blir mye lavere enn hvis du løper på tørt føre. Å trene etter fart under vanskelige føreforhold kan derfor føre til at du løper med altfor hard intensitet. 

Todelt tempotrening om vinteren

Denne tempotreningen øker din utholdenhet for lengre tempointervaller med 10 minutters varighet.

Start med rolig løping i 15 minutter som oppvarming. Øk farten til moderat tempo, og hold dette tempoet i 5 minutter. Løp deretter i et tempo som er komfortabelt hardt i 10 minutter, etterfulgt av 3 minutter rolig løping. Gjennomfør 2 repetisjoner. Løp deretter 5 minutter i moderat tempo, og løp ned i 10 minutter som avslutning.

Klassisk tempotrening om vinteren

Dette er den klassiske måten å trene tempo, med en periode med oppvarming, en lengre periode med løping i tempofart, for å avslutte med en periode der du løper ned.

Start med rolig løping i 15 minutter som oppvarming. Følg opp med løping i moderat tempo i 10 minutter. Gjennomfør tempotrening i 15 til 30 minutter. Det kan være at nybegynnere ikke skal løpe tempo i lengre perioder enn 10 minutter, for så gradvis øke lengden på tempointervallene. Løp 10 minutter i moderat tempo. Avslutt med å løpe ned i 10 minutter.

Tempotrening om vinteren

Tempotrening om vinteren kan du gjennomføre med noe lavere intensitet dersom det er streng kulde. Ellers kan du i stor grad trene tempo som du gjør ellers i året. Hvor ofte du trener tempo, vil være en smakssak. Det er ingenting i veien for å trene tempo ukentlig, med varierende lengde, men denne treningen må du balansere med annen trening med moderat til hard intensitet, og sørge for at det ikke blir for mye hard trening i løpet av en uke. 

Relaterte artikler:

Tempotrening om høsten

Fartslek om vinteren

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!