Tempotrening med hard intensitet

0
7
Tempotrening med hard intensitet
Stock.adobe.com

Tempotrening med hard intensitet

Tempotrening med hard intensitet. Denne treningsøkta gjennomførte jeg hard tempotrening uten pause.

Tempotrening

Tempotrening i denne sammenhengen er løping i et tempo rundt anaerob terskel. Terskeltrening er et begrep som ofte er brukt om denne type trening. Tempoet i denne formen for løpetrening er ofte beskrevet som «komfortabelt hardt» som innebærer at farten ikke skal være høyere enn at du kan løpe i tempoet over lengre tid.

Å løpe tempo er en viktig faktor for å øke din aerobe kapasitet, som er nivået du kan løpe med høyere intensitet uten å gå over til å trene anaerobt. Ved anaerob trening skjer det en opphopning av melkesyre i muskulaturen.

Etter hvert som du blir bedre trent, hever du din anaerobe terskel. Det betyr at du kan trene lenger og løpe fortere uten å få en opphopning av melkesyre i muskulaturen.

Målet med tempotreningen

Målet med å løpe tempo i lengre perioder er å øke aerob kapasitet slik at jeg kan løpe i et komfortabelt tempo under maraton. Tempotreningen bør derfor ha som målsetning å gå i en fart rundt maratonfart eller raskere.

Gjennomføring av tempotrening uten pause

Følgende løpetrening ble gjennomført denne treningsøkta:

Dette var en knallhard treningsøkt. Ikke fordi tempotreningen var spesielt lang, men fordi jeg i utgangspunktet var sliten i beina. Jeg kjente helt fra begynnelsen. Likevel greide jeg å presse meg og opprettholde intensitet og tempo. Prisen jeg måtte betale for det var at store deler av tempotreningen gikk i terskelfart.

Intensitet under tempotreningen

Tempotreningen ble gjennomført med følgende intensitet:

  • Hard intensitet: 55 minutter
  • Moderat intensitet: 17 minutter
  • Lav intensitet: 15 minutter

Farten på de 13 kilometerne lå rundt et snitt på 4:25 per km, noe som er godt under maratonfart (3.15) på 3:43 per km. Jeg føler jeg er i rute med denne type løpetrening til maraton. Jeg har som målsetning å greie å løpe det dobbelte (26 km) i samme fart, innen maraton i august.

Tempotrening med hard intensitet

Selv om jeg var sliten i beina allerede før tempotreningen startet, tenker jeg dette er utmerket løpetrening som en forberedelse til maraton. Å fortsette å løpe, selv om det gjør vondt, er mye av det maraton dreier seg om. I hvert fall den siste timen av maraton. Å løpe når det gjør vondt er også god mental trening i forkant av maraton.

Relaterte artikler:

Hvordan trene løping med hard intensitet

Sone 4 løping med hard intensitet

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here