Løpetrening med lav til moderat intensitet
Løpetrening med lav til moderat intensitet
3. mai 2018
Restitusjonstrening etter hard treningsøkt
Restitusjonstrening etter hard treningsøkt
8. mai 2018

Tempotrening med hard intensitet

Tempotrening med hard intensitet. Denne treningsøkta gjennomførte jeg hard tempotrening uten pause.

Tempotrening

Tempotrening i denne sammenhengen er løping i et tempo rundt anaerob terskel. Terskeltrening er et begrep som ofte er brukt om denne type trening. Tempoet i denne formen for løpetrening er ofte beskrevet som «komfortabelt hardt» som innebærer at farten ikke skal være høyere enn at du kan løpe i tempoet over lengre tid.

Å løpe tempo er en viktig faktor for å øke din aerobe kapasitet, som er nivået du kan løpe med høyere intensitet uten å gå over til å trene anaerobt. Ved anaerob trening skjer det en opphopning av melkesyre i muskulaturen.

Etter hvert som du blir bedre trent, hever du din anaerobe terskel. Det betyr at du kan trene lenger og løpe fortere uten å få en opphopning av melkesyre i muskulaturen.

Målet med tempotreningen

Målet med å løpe tempo i lengre perioder er å øke aerob kapasitet slik at jeg kan løpe i et komfortabelt tempo under maraton. Tempotreningen bør derfor ha som målsetning å gå i en fart rundt maratonfart eller raskere.

Gjennomføring av tempotrening uten pause

Følgende løpetrening ble gjennomført denne treningsøkta:

Dette var en knallhard treningsøkt. Ikke fordi tempotreningen var spesielt lang, men fordi jeg i utgangspunktet var sliten i beina. Jeg kjente helt fra begynnelsen. Likevel greide jeg å presse meg og opprettholde intensitet og tempo. Prisen jeg måtte betale for det var at store deler av tempotreningen gikk i terskelfart.

Intensitet under tempotreningen

Tempotreningen ble gjennomført med følgende intensitet:

  • Hard intensitet: 55 minutter
  • Moderat intensitet: 17 minutter
  • Lav intensitet: 15 minutter

Farten på de 13 kilometerne lå rundt et snitt på 4:25 per km, noe som er godt under maratonfart (3.15) på 3:43 per km. Jeg føler jeg er i rute med denne type løpetrening til maraton. Jeg har som målsetning å greie å løpe det dobbelte (26 km) i samme fart, innen maraton i august.

Tempotrening med hard intensitet

Selv om jeg var sliten i beina allerede før tempotreningen startet, tenker jeg dette er utmerket løpetrening som en forberedelse til maraton. Å fortsette å løpe, selv om det gjør vondt, er mye av det maraton dreier seg om. I hvert fall den siste timen av maraton. Å løpe når det gjør vondt er også god mental trening i forkant av maraton.

Relaterte artikler:

Hvordan trene løping med hard intensitet

Sone 4 løping med hard intensitet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *