Rolig langtur på 20 kilometer
Rolig langtur på 20 kilometer
8. oktober 2018
Halvmaraton under 1.30 med motbakketrening
Halvmaraton under 1.30 med motbakketrening
8. oktober 2018

Tempotrening med 10×1 kortintervall

Tempotrening med 10×1 kortintervall. Denne treningsøkta gjennomførte jeg med tempotrening på bane og avsluttet med kortintervall.

Tempotrening og kortintervall

Tempotrening i denne sammenhengen er løping over et lenger tidsrom med moderat intensitet. Kortintervaller i denne treningsøkta er intervaller med pauser tilsvarende lengden på kortintervallet.

Målet med treningsøkta

Målet med treningsøkta var å trene opp aerob kapasitet og fart gjennom å løpe en lenger periode med moderat intensitet. Kortintervallene i etterkant var ment å trene opp hurtighet, og renske opp i muskulaturen etter tempotreningen.

Gjennomføring av treningsøkta

Treningsøkta ble gjennomført på følgende måte:

Det gikk tungt denne treningsøkta, og jeg er mest sannsynlig inne i en utflating av formkurven. Beina henger ikke med. Det er ikke evnen til å løpe med høy puls som er problemet. Tempotreningen gikk i en fart som er 15-20 sekunder saktere enn en tilsvarende økt jeg gjennomførte i forrige uke. Intensiteten ble der for lavere, og jeg løp med moderat til hard intensitet. Jeg gjorde en endring i planen og løp kortintervallene utenfor bane, og mesteparten av intervallene ble løpt i motbakke. Disse gikk greit å gjennomføre, og kan være starten på ukentlige motbakketreninger fremover, med varierende lengde.

Evaluering av treningsøkta

Som nevnt tidligere var denne treningsøkta tung å gjennomføre, og selv om du føler at du ikke er i nærheten av å få ut det jeg ønsker, må jeg likevel variere løpetreningen fremover for å komme meg ut av stagnasjonen jeg er inne i nå.

Relaterte artikler:

Tempotrening med korintervall

Hvordan trene kortintervall for å komme i løpeform

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *