Rolig langtur på 20 kilometer
Rolig langtur på 20 kilometer
8. oktober 2018
Halvmaraton under 1.30 med motbakketrening
Halvmaraton under 1.30 med motbakketrening
8. oktober 2018
Tempotrening med 10x1 kortintervall

Tempotrening med 10×1 kortintervall

Tempotrening med 10×1 kortintervall. Denne treningsøkta gjennomførte jeg med tempotrening på bane og avsluttet med kortintervall.

Tempotrening og kortintervall

Tempotrening i denne sammenhengen er løping over et lenger tidsrom med moderat intensitet. Kortintervaller i denne treningsøkta er intervaller med pauser tilsvarende lengden på kortintervallet.

Målet med treningsøkta

Målet med treningsøkta var å trene opp aerob kapasitet og fart gjennom å løpe en lenger periode med moderat intensitet. Kortintervallene i etterkant var ment å trene opp hurtighet, og renske opp i muskulaturen etter tempotreningen.

Gjennomføring av treningsøkta

Treningsøkta ble gjennomført på følgende måte:

Det gikk tungt denne treningsøkta, og jeg er mest sannsynlig inne i en utflating av formkurven. Beina henger ikke med. Det er ikke evnen til å løpe med høy puls som er problemet. Tempotreningen gikk i en fart som er 15-20 sekunder saktere enn en tilsvarende økt jeg gjennomførte i forrige uke. Intensiteten ble der for lavere, og jeg løp med moderat til hard intensitet. Jeg gjorde en endring i planen og løp kortintervallene utenfor bane, og mesteparten av intervallene ble løpt i motbakke. Disse gikk greit å gjennomføre, og kan være starten på ukentlige motbakketreninger fremover, med varierende lengde.

Evaluering av treningsøkta

Som nevnt tidligere var denne treningsøkta tung å gjennomføre, og selv om du føler at du ikke er i nærheten av å få ut det jeg ønsker, må jeg likevel variere løpetreningen fremover for å komme meg ut av stagnasjonen jeg er inne i nå.

Relaterte artikler:

Tempotrening med korintervall

Hvordan trene kortintervall for å komme i løpeform

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *