Tempotrening i konkurransefart

0
81
Tempotrening i konkurransefart

Å trene tempo i farten du skal holde under konkurranse, kan være treningen som gjør at du gjennomfører ditt beste løp. Lær mer om hvordan du kan gjennomføre tempotrening i konkurransefart.

Trene tempo i konkurransefart

Tempotrening i konkurransefart er trening du kan gjennomføre for alle typer distanser, og passer for løpere på alle formnivå. Prinsippet er enkelt, og går ut på å gjennomføre tempotrening i hastigheten du tenker holde når du konkurrerer, eller litt raskere. Tempotreningen er en fin simulering på hvilket tempo du kommer til å holde under konkurranse, og er effektiv trening for å øke aerob kapasitet og utholdenhet, i tillegg til at du trener opp hurtighet.

Hvordan gjennomføre tempotrening i konkurransefart

Når du skal gjennomføre tempotrening i konkurranse er det viktig at du tar utgangspunkt i i ditt nåværende formnivå, og tester ut hvor langt du greier å løpe i konkurransefart. Start med 1-2 km tempotrening som du gjennomfører i konkurransefart, og ha som mål å øke hvor langt du løper fra uke til uke. Pass på at intensiteten ikke er for høy. Du bør ligge på en intensitet som veksler mellom moderat og hard. Løper du med for hard intensitet, kan du oppleve at det blir for hardt når tempotreningen er av lang varighet. Prøv å gjennomføre tempotrening som er progressivt raskere, ved at du tar det litt roligere i begynnelsen, og øker intensiteten gradvis utover i treningsøkta. Veksle mellom å trene tempo på bane eller langs vei med fast dekke, slik at du får opp farten. Skal du konkurrere i krevende terreng, bør du gjennomføre tempotrening i mest mulig likt terreng som der du skal konkurrere.

Kombinere tempotrening med langintervaller

Å kombinere tempotrening uten pause med langintervaller kan være en effektiv måte å trene opp evnen til å løpe stadig lenger i konkurransefart. Langintervaller, som gjerne blir løpt med enda større intensitet og fart, vil bidra til å trene opp aerob utholdenhet og hurtighet. Siden intervalltreningen blir gjennomført med høyere intensitet, kan denne treningen gjøre deg enda bedre i stand til å holde konkurransefart når du trener tempo. Intervalltrening og tempotrening er derfor trening du bør gjennomføre ukentlig, og på sikt vil du kunne oppleve formstigning når du trener på denne måten.

Relaterte artikler:

8,5 km tempotrening på bane

Tempotrening for Fjellmaraton