Tempotrening i 14 km

T

Tempotrening i 14 km

Tempotrening i 14 km. Denne treningsøkta gjennomførte jeg tempotrening langs vei i lett kupert terreng.

Målet med treningsøkta

Målet med treningsøkta var å øke aerob kapasitet, slik at jeg kan løpe lenger i ønsket hastighet jeg skal løpe Ringeriksmaraton i 2019.

Gjennomføring av treningsøkta

Tempotreningen ble gjennomført på følgende måte:

Dette var en bra treningsøkt med tempotrening! Jeg følte at jeg fikk kjørt meg skikkelig i løpet av de 14 kilometerne jeg løp med hard intensitet. Selv om det var krevende, følte jeg likevel at jeg hadde full kontroll. Pulsen lå på mellom 80-85 prosent det meste av tiden, og farten vekslet mellom 4:25-4:40 per kilometer.

Hva jeg lærte av denne treningsøkta

Når du løper såpass lenge i et høyt tempo, kan du teste ut med hvilken hastighet du jobber best. Jeg fant ut at jeg jobber best når jeg holder en intensitet som veksler mellom 80-85 prosent av makspuls. Jeg kan løpe lenge med den intensiteten. Jeg testet ut, og fant at hastigheten gikk ned når jeg løp med en intensitet høyere enn 84-85 prosent av makspuls, mens farten gikk opp når jeg holdt meg innenfor 80-85 prosent av makspuls. Dette er viktig lærdom, og nå vet jeg med hvilken puls jeg skal løpe med når jeg gjennomfører tempotrening eller raske langturer fremover.

Relaterte artikler:

14 km rolig løping

Bli en mer utholdende løper gjennom tempotrening

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt Av Spurt

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg