Tempotrening for Ringeriksmaraton

0
28
Tempotrening for Ringeriksmaraton
Tempotrening for Ringeriksmaraton

Når du skal løpe Ringeriksmaraton vil du være avhengig av å holde et jevnt og høyt tempo gjennom hele løpet. Tempotrening gir deg farten du trenger.

Måter du kan trene tempo for Ringeriksmaraton

Det er vanlig å skille mellom to typer tempotrening. Den ene er tempointervaller med pause. Tempointervaller er veldig likt intervalltrening, men intervallene er gjerne lenger og intensiteten kan være noe lavere enn for tradisjonell intervalltrening. Pausene mellom tempointervallene kan tilpasses lengden på intervallene, og hvilken intensitet du vil ha på dem. Lengden på tempointervallene kan være alt fra 5-10 minutter. Den andre måten du kan gjennomføre tempotrening på er å trene tempo uten pauser. Lengde på tempotrening uten pause kan være alt fra 10 minutter og lenger, og for Ringeriksmaraton kan du trene tempo inntil 60 minutter. Når du greier å gjennomføre tempotrening på 60 minutter, kan du ha som mål å løpe dem enda raskere.

Hvordan gjennomføre tempotrening for Ringeriksmaraton

Hvis du gjennomfører 2 treningsøkter med høyere intensitet ukentlig, kan tempotrening inngå som én av disse øktene når du trener for Ringeriksmaraton. Er du nybegynner, kan det være lurt å starte å trene tempointervaller, for så å gå over til tempotrening uten pauser. Har du liten erfaring med tempotrening fra før av, kan du trene med noe lavere intensitet, inntil du venner deg til tempotreningen. Som vi har vært inne på tidligere, kan du ha en gradvis økning på hvor lenge du trener tempo. For å ha best mulig effekt og forebygge skader, bør du også gjennomføre tempo progressivt, ved at du har en gradvis økning i intensitet gjennom hele tempotreningen.

Effektiv tempotrening for Ringeriksmaraton

Å løpe i et høyere tempo over et lenger tidsrom kan være meget effektiv trening for Ringeriksmaraton. Tempotrening trener opp din evne til å holde et høyere tempo over et lenger tidsrom, og det er akkurat den egenskapen du har bruk for når du skal løpe Ringeriksmaraton. Tempotrening kan derfor være en effektiv måte å simulere hvordan det vil være å løpe i et høyt tempo over tid.

Relaterte artikler:

Terskeltrening for Ringeriksmaraton

Beregne sluttid på Ringeriksmaraton