Tempotrening for Holmenkollstafetten

0
29
Tempotrening for Holmenkollstafetten

Tempotrening kan være effektiv trening for å greie å opprettholde et høyt tempo gjennom hele etappen når du løper Holmenkollstafetten. Lær hvordan!

Hvordan gjennomføre tempotrening for Holmenkollstafetten

Det er vanlig å dele tempotrening inn i to varianter, tempotrening uten pause og tempointervaller. Tempointervaller minner mye om intervalltrening, med den forskjellen at tempointervallene er lenger og blir gjerne løpt med noe lavere intensitet enn intervalltrening. Varighet på tempointervaller kan være 6-10 minutter, med tilpassede pauser mellom hvert tempointervall. Tempotrening uten pauser, er kontinuerlig løping uten pauser, i et tempo som typisk veksler mellom moderat og hard. Har du liten erfaring med tempotrening fra før av, kan du trene tempointervaller for Holmenkollstafetten. Etter hvert, når formen blir bedre, kan du gå over til å trene tempo uten pause. Tempotrening uten pause kan ha en varighet på alt fra 10-60 minutter. Ha en gradvis økning i hvor langt du trener tempo, i takt med at kroppen din blir sterkere.

Hvor ofte trene tempo for Holmenkollstafetten

Tempotrening kan du trene ukentlig, der du enten trener tempointervaller, tempotrening uten pauser eller begge deler. Alternativt kan du trene tempo annenhver eller hver tredje uke. Å kombinere tempotrening med intervalltrening kan være meget effektivt for å bli raskere og greie å holde et høyt tempo over et lenger tidsrom.

Intensitet på tempotrening for Holmenkollstafetten

Som vi allerede har vært inn på tidligere, vil vanligvis tempotrening bli gjennomført med noe lavere intensitet enn intervalltrening. Tempotrening bør i likhet med intervalltrening, bli gjennomført progressivt, ved at du øker intensiteten gradvis gjennom hele treningsøkta. Når du løper lenge med høyere intensitet, blir det enda viktigere å fordele kreftene utover i treningsøkta. Progressiv tempotrening gjør det enklere. Effekten blir bedre og du reduserer skaderisikoen fordi du unngår å løpe med for hard intensitet.

Relaterte artikler:

Hvilken fart når du trener for Holmenkollstafetten

Løypeprofil Holmenkollstafetten 2020