Tempotrening for Fjellmaraton

0
238
Tempotrening for Fjellmaraton
SX-erfit Indoor 200 er en stødig og solid spinningsykkel for deg som ønsker å komme i form!

Lær mer om hvordan du kan gjennomføre tempotrening for å greie å opprettholde en høyere fart når du løper Fjellmaraton.

Hvorfor gjennomføre tempotrening for Fjellmaraton

Tempotrening som en del av treningsprogrammet når du trener for Fjellmaraton, kan gjøre deg sterkere, raskere og mer utholdende når du skal løpe Fjellmaraton. Tempotrening blir vanligvis løpt med moderat og hard intensitet, gjerne over lenger perioder. Tempotreningen kan bidra til å øke din aerobe kapasitet, eller kroppens evne til å forsyne muskulaturen med oksygenrikt blod. Tempotrening over tid er på mange måter en simulering av hvordan det vil bli å løpe maraton.

Hvordan trene tempo for Fjellmaraton

Det er vanlig å skille mellom tempotrening uten pauser og tempointervaller når du skal trene tempo. Tempointervaller minner mye om langintervaller, men at de blir løpt med noe lavere intensitet enn tradisjonell intervalltrening. Tempointervaller kan bli løpt med en varighet på alt fra 5-10 minutter, med passende pauser mellom hvert intervall. For best mulig effekt kan tempointervaller bli løpt progressivt raskere, ved at du øker tempoet innenfor hvert intervall, og fra ett intervall til det neste. Tempotrening uten pause kan bli løpt med en varighet på alt fra 10-60 minutter eller lenger. I og med at denne formen for tempotrening kan være mer krevende, kan løpere som ønsker det starte med tempointervaller, for så å gå over til å trene tempointervaller uten pauser. Også tempotrening uten pause bør bli gjennomført progressivt raskere. For å få en simulering på farten du tenker å holde når du løper halvmaraton eller maraton under Fjellmaraton, kan du trene tempo i maratonfart. Da vil du få en god følelse på hvordan det vil bli å holde farten du har som mål å holde under halvmaraton eller maraton.

Tempotrening for Fjellmaraton

Siden løypa du løper i under Fjellmaraton kan være krevende med mye opp og ned, bør i likhet med langturer for Fjellmaraton, også gjennomføre tempotrening i lignende løyper for å være best mulig forberedt for halvmaraton eller maraton. Trene tempointervaller i motbakker og tempotrening uten pauser i kupert terreng. I den maratonspesifikke delen av treningsprogrammet ditt for Fjellmaraton bør du trene ukentlige økter med tempotrening, der du gradvis øker lengden på tempotreningen, helt frem til nedtrapping før maraton.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-life

Relaterte artikler:

Hvordan trene til Fjellmaraton

Trene til halvmaraton med tempotrening

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

Opptil 

23%

rabatt!