Intervalltrening for 5 km under 22 min
Intervalltrening for 5 km under 22 min
30. oktober 2018
Trene løpeteknikk for 5 km under 22 min
Trene løpeteknikk for 5 km under 22 min
31. oktober 2018

Tempotrening for 5 km under 22 min

Tempotrening for 5 km under 22 min. Lær hvordan du kan trene tempo for å holde farten opp når du løper 5 km under 22 min.

Trene tempo for 5 km

Tempotrening kan være effektiv trening for å øke aerob kapasitet, slik at du lettere kan holde farten du ønsker når du konkurrerer. Du kan trene i tempo i forskjellige varianter, avhengig av formnivå, og hvilken distanse du trener for.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan trene tempointervaller og tempotrening uten pauser, for å løpe 5 km under 22 min.

Hvorfor trene tempo for å løpe 5 km under 22 min

Tempotrening kan være effektivt for å trene i farten du tenker holde når du konkurrerer, og for å øke aerob kapasitet, slik at du kan løpe mer komfortabelt hardt over et lenger tidsrom. Tempotrening kan være en effektiv måte å simulere farten du tenker holde når du konkurrerer. For å opprettholde en fart tilsvarende 4:24 i drøyt 22 minutter, vil det kreve at du øver deg opp i å holde denne farten gradvis over lenger tidsrom uten pauser. Har du liten erfaring med å trene tempo uten pauser, kan du starte med tempointervaller, og ha en gradvis økning i hvor langt du løper disse.

Tempotrening uten pauser

Tempotrening uten pauser kan være løping med høyere intensitet over et lenger tidsrom. Det er vanlig å trene tempo med en varighet på alt fra 10-60 minutter. Når du trener for å løpe 5 km under 22 minutter, kan du øke lengden gradvis, helt til du trener tempo med en varighet på 25-30 minutter. Deretter kan ha fokus på å løpe med enda høyere intensitet.

Intensiteten på tempotreningen kan være alt fra moderat til hard intensitet. Gjennomføre tempotreningen progressivt ved at du øker intensiteten gradvis gjennom hele treningsøkta. Ta utgangspunkt i eget formnivå, og tilpass intensiteten etter dette. Trener du etter fart, bør dette gjøres parallelt med at du trener etter intensitet, for at du ikke skal trene med for hard intensitet. Intensiteten bør uansett ikke overstige hard.

Tempointervaller når du skal løpe 5 km under 22 min

Det kan være at du ikke greier å løpe 10 minutter eller mer, når du skal trene tempo, og du bør du starte med tempointervaller. Tempointervaller passer fint for løpere som har liten eller ingen erfaring med denne treningsformen. Tempointervaller har gjerne en lengde på mellom 5-10 minutter, med tilpassede pauser mellom hvert tempointervall. Øk lengden på tempointervallene gradvis, for deretter å gå over til å trene tempo uten pauser. Da får kroppen en gradvis tilvenning til stadig å løpe lenger med høy intensitet.

Hvor ofte du bør trene tempo

Hvor ofte du bør trene tempo, vil blant annet avhenge av treningsprogrammet du følger. I perioder der du trener mer spesifikt for 5 km, kan det være at du trener tempo oftere, kanskje ukentlig. I tidligere faser av treningsprogrammet kan det være at du trener mindre tempotrening, kanskje annenhver eller hver tredje uke. Likevel, det er ingen fasit på hvor mye du tempo du bør trene eller ikke, bare du varierer denne treningen med annen trening med høy intensitet. Tempointervaller kan for eksempel fint erstatte en treningsøkt med intervall. Responderer du godt på tempotreningen, kan tempotrening godt gjennomføres ukentlig i perioder av treningsprogrammet ditt.

Tempotrening for 5 km under 22 min

Ved å gjennomføre tempotrening progressivt, kan det bidra til at du ikke trener for hardt. Nybegynnere kan starte med tempointervaller, for deretter å gå gradvis over til å trene tempo uten pauser. Tempotrening i konkurransefart vil være effektiv trening for å simulere farten du tenker holde når du trener for å løpe 5 km under 22 min. Husk å variere tempotrening med andre former for trening med høyere intensitet.

Relaterte artikler:

Treningsprogram 5 km under 22 min

Intervalltrening for 5 km under 22 min

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *