Tempo og intervalltrening

T

Tempo og intervalltrening. Denne treningsøkta gjennomførte jeg med tempotrening og avsluttet med raske kortintervaller.

Mål med treningsøkta

Målet var å forbedre aerob kapasitet og opparbeide meg hurtighet. Jeg skal trene tempo med en viss intensitet og hastighet, og ha en gradvis økning i hvor langt jeg trener tempo. Avslutningen med kortintervall har som mål å trene opp hurtighet.

Gjennomføring av treningsøkt

Treningsøkta ble gjennomført på følgende måte:

  • Oppvarming i 2 km
  • Tempotrening uten pause i 20 minutter
  • 10×1 minutters kortintervall med 1 minutts pause mellom hvert intervall
  • 2 km for å jogge ned avslutningsvis

Jeg hadde ingen økning i hvor langt jeg kjørte tempo i denne treningsøkta, fordi forrige tempotrening gikk tungt. I denne økta gikk det lettere, selv om tempotreningen ble gjennomført langs vei i kupert terreng. Gjennomføringen av kortintervaller i etterkant av tempotreningen ble gjennomført med hard intensitet, og tempoet i disse var bra. Jeg kjente det godt i leggene etter denne treningsøkta, så det blir en hviledag dagen etter.

Relaterte artikler:

Hvorfor intervalltrening

Bli en mer utholdende løper gjennom tempotrening

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt Av Spurt

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg