Tempo og intervalltrening

0
85
Tempo og intervalltrening

Tempo og intervalltrening. Denne treningsøkta gjennomførte jeg med tempotrening og avsluttet med raske kortintervaller.

Mål med treningsøkta

Målet var å forbedre aerob kapasitet og opparbeide meg hurtighet. Jeg skal trene tempo med en viss intensitet og hastighet, og ha en gradvis økning i hvor langt jeg trener tempo. Avslutningen med kortintervall har som mål å trene opp hurtighet.

Gjennomføring av treningsøkt

Treningsøkta ble gjennomført på følgende måte:

  • Oppvarming i 2 km
  • Tempotrening uten pause i 20 minutter
  • 10×1 minutters kortintervall med 1 minutts pause mellom hvert intervall
  • 2 km for å jogge ned avslutningsvis

Jeg hadde ingen økning i hvor langt jeg kjørte tempo i denne treningsøkta, fordi forrige tempotrening gikk tungt. I denne økta gikk det lettere, selv om tempotreningen ble gjennomført langs vei i kupert terreng. Gjennomføringen av kortintervaller i etterkant av tempotreningen ble gjennomført med hard intensitet, og tempoet i disse var bra. Jeg kjente det godt i leggene etter denne treningsøkta, så det blir en hviledag dagen etter.

Relaterte artikler:

Hvorfor intervalltrening

Bli en mer utholdende løper gjennom tempotrening