Trening for nybegynnere
Trening for nybegynnere
12. oktober 2018
Hvorfor trene løping
Hvorfor trene løping
12. oktober 2018
Tempo og intervalltrening

Tempo og intervalltrening

Tempo og intervalltrening. Denne treningsøkta gjennomførte jeg med tempotrening og avsluttet med raske kortintervaller.

Mål med treningsøkta

Målet var å forbedre aerob kapasitet og opparbeide meg hurtighet. Jeg skal trene tempo med en viss intensitet og hastighet, og ha en gradvis økning i hvor langt jeg trener tempo. Avslutningen med kortintervall har som mål å trene opp hurtighet.

Gjennomføring av treningsøkt

Treningsøkta ble gjennomført på følgende måte:

  • Oppvarming i 2 km
  • Tempotrening uten pause i 20 minutter
  • 10×1 minutters kortintervall med 1 minutts pause mellom hvert intervall
  • 2 km for å jogge ned avslutningsvis

Jeg hadde ingen økning i hvor langt jeg kjørte tempo i denne treningsøkta, fordi forrige tempotrening gikk tungt. I denne økta gikk det lettere, selv om tempotreningen ble gjennomført langs vei i kupert terreng. Gjennomføringen av kortintervaller i etterkant av tempotreningen ble gjennomført med hard intensitet, og tempoet i disse var bra. Jeg kjente det godt i leggene etter denne treningsøkta, så det blir en hviledag dagen etter.

Relaterte artikler:

Hvorfor intervalltrening

Bli en mer utholdende løper gjennom tempotrening

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *