Trene til 5 km i konkurransefart
Trene til 5 km i konkurransefart
20. september 2018
Motbakkeintervall for maraton
Motbakkeintervall for maraton
21. september 2018
Teknikk motbakkeløp

Teknikk motbakkeløp

Teknikk motbakkeløp. Lær hvordan du kan trene opp løpeteknikk for motbakkeløp. Gjennomfør øvelser og bakkeintervall for bedre teknikk i motbakker.

Riktig teknikk når du løper i motbakker

Å løpe med riktig teknikk i motbakkeløp vil være viktig både for å disponere krefter og holde høyest mulig fart opp bakken. I denne artikkelen vil du lære om hvilken teknikk du bør ha i motbakkeløp, og hva du kan trene på for å forbedre teknikken.

Teknikk når du løper i motbakke

Du har kanskje hørt at du skal «lene deg inn mot bakken» når du løper i motbakker. En for fremoverlent holdning når du løper i motbakker kan gjøre at du ikke får opp knærne tilstrekkelig, som kan føre til at du ikke kommer skikkelig over i løpesteget. Dette kan bidra til at du kraftoverføringen for hvert steg blir redusert; Du bruker mer krefter og farten blir heller ikke så høy.

Noe av nøkkelen til effektiv løping i motbakker, er å løpe så normalt som mulig. Steglengde og frekvens vil skifte, avhengig av hvor bratt bakken du løper i er. Men hovedregelen er at du skal løpe på samme måte du gjør når du løper i flatt terreng.

  • Tenk at du skal løpe oppreist, med hode, skuldre, hofter og ankler i mest mulig rett linje. Tenk at det skal gå en rett linje fra hodet gjennom hofta og ned til føttene.
  • Se fremover, heller enn ned i bakken
  • Du vil bruke armene mer når du løfter knærne, men vær avslappet i skuldre og armer, og la håndleddene passere nær livet eller hoftene.

Løft knærne skikkelig for hvert steg du tar, og hold oppe stegfrekvensen. Hvis du lener deg for mye fremover, vil du legge for mye press på lårmuskulaturen, og hvis bakken er enda brattere, leggene. Vi får mye kraft fra lårmusklene og knehasene. Pass på at du ikke vugger fra side til side, men ha fokus på å ha all kraft fremover i løpesteget.

Hvordan øve opp teknikk for motbakkeløp

Det er flere måter du kan øve opp teknikk for motbakkeløp, og det beste kan være å kombinere rene øvelser for å forbedre teknikk med korte og lange motbakkeintervaller.

Trene kneløft for motbakkeløp

Ta utgangspunkt i kort, men bratt bakke med 7-10 graders helning, og gjennomføre høye kneløft. Ha som mål å gjennomføre høye kneløft over en distanse på alt fra 10-30 meter. Når du gjennomfører øvelsen, så sørg for å ha høy frekvens på kneløftene, og bruk armene som pendler for å hjelpe deg fremover. Ha en rak holdning i kroppen og se opp bakken når du gjennomfører kneløftene. Gjennomfør 5-10 serier, og gå eller jogge ned igjen som pause mellom hver serie.

Trene sprunglauf for motbakkeløp

Sprunglauf gir deg bedre spenst og styrke i beina, og er også med på å forbedre steget og teknikken din når du løper i motbakke. Gjennomfør øvelsen ved å ta sprang fremover og løft det fremste kneet høyt opp, samtidig som du fører motsatt arm bakover. Land på forfot og ta umiddelbart et nytt sprang med den andre foten. Ha en kort pause etter 10 sprang, og gjennomfør 3-4 serier, der du går ned igjen som pause mellom hver serie.

Trene korte motbakkeintervall

Ta utgangspunkt i en bakke som har en stigning på 5-7 grader. Trene bakkeintervaller med en lengde på 30-200 meter. Jogge ned igjen som pause mellom hvert intervall. Vær bevisst på teknikken når du trener motbakkeintervallene.

Teknikk motbakkeløp

Gjennomfør høye kneløft og sprunglauf i motbakker for å trene opp løpeteknikk. Ha treningsøkter med motbakkeintervall der du jobber bevisst med å forbedre løpeteknikk.

Relaterte artikler:

Riktig løpeteknikk for å løpe raskere og mer effektivt

Fordeler med spensttrening for økt styrke og bedre løpeteknikk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *