Ta igjen søvn

Kan du ta igjen søvn? Det enkle svaret er ja. Hvis du må stå opp tidlig for en avtale på en fredag, og deretter sover ut på lørdagen, vil du stort sett ta igjen tapt søvn. Lær mer om hvorvidt du kan ta igjen søvn.

Å ta igjen tapt søvn

Søvn er en gjenopprettende aktivitet, som innebærer at mens du sover, katalogiserer hjernen din informasjon og helbreder kroppen din. Den bestemmer hva som er viktig å holde på, og hva som kan slippes. Hjernen din skaper nye veier som hjelper deg med å navigere dagen fremover. Søvn helbreder og reparerer også blodårene og hjertet ditt.

Når det er sagt, er det ikke det samme som å få den søvnen du trenger i utgangspunktet, å ta igjen en natts tapt søvn. Når du tar igjen tapt søvn, tar det ekstra tid for kroppen å komme seg. Ifølge en studie fra 2016, tar det fire dager å komme seg fullstendig etter en times tap av søvn.

I tillegg gjør mange nordmenn som mister søvn det kronisk i stedet for bare en gang i blant. Dette skaper et «søvnunderskudd», noe som gjør det vanskeligere å ta igjen søvn og øke sannsynligheten for søvnmangel.

Hva er søvnunderskudd?

Tiden du sover er som å sette penger på en bankkonto. Når du ikke får nok, trekkes det tilbake og må betales tilbake. Når du har kronisk søvngjeld, klarer du aldri å ta det igjen.

Nordmenn trenger omtrent 7,1 timers søvn per natt for å ha det bra, men 73 prosent av oss når ikke det målet med jevne mellomrom. Dette skyldes mange faktorer, for eksempel skoleansvar, lang arbeidstid og økt bruk av elektronikk som smarttelefoner.

Mange tror de kan gjøre opp for den tapte søvnen i helgene. Men hvis du sover for lenge på lørdag og søndag, er det vanskelig å komme til sengs i tide søndag kveld. Underskuddet fortsetter deretter ut neste uke.

Kronisk å miste søvn har potensial til å forårsake mange helseproblemer. Det kan føre til økt risiko for diabetes, svekket immunforsvar og høyt blodtrykk. Du kan også ha høyere nivåer av kortisol – et stresshormon. Dette kan føre til sinne, depresjon og til og med selvmordstanker. I tillegg øker døsighet risikoen for å sovne bak rattet og komme ut for en ulykke.

Tips for å ta igjen tapt søvn

Ikke alle trenger like mange timers søvn per natt. Noen mennesker trenger ni eller flere, og andre har det bra med seks eller færre. For å finne ut hvor mye du trenger, gjør opp en status over hvordan du føler deg neste dag etter forskjellige søvnmengder. Du kan også finne ut hvor mye søvn du trenger ved å la kroppen sove så mye som den trenger i løpet av noen dager. Du kommer da naturlig inn i kroppens beste søvnrytme, som du kan fortsette etter at forsøket er over.

Hvis du savner å sove nok, er det noen måter du kan gjøre opp for det:

  • Ta en powernap på omtrent 20 minutter tidlig på ettermiddagen.
  • Sov i helgene, men ikke mer enn to timer etter normaltid du pleier å våkne.
  • Sov mer i en eller to netter.
  • Gå til sengs litt tidligere neste kveld.

Hvis du opplever kronisk søvngjeld, vil anbefalingene ovenfor ikke hjelpe særlig. I stedet vil du gjøre noen langsiktige endringer.

Hvordan få nok søvn

  • Legg deg 15 minutter tidligere hver kveld til du når ønsket leggetid.
  • Ikke sov lenger enn to timer når du normalt våkner, selv i helgene.
  • Oppbevar elektronikk i et eget rom.
  • Tenk over kvelden din for å se om noe holder deg oppe for sent.
  • Slutt å bruke elektronikk to timer før sengetid.
  • Sørg for at soverommet ditt er mørkt og kjølig nok.
  • Unngå koffein sent på kvelden.
  • Trene senest tre timer før du legger deg.
  • Unngå powernaps lenger enn 20 minutter.

Hvis disse trinnene ikke hjelper, eller hvis du opplever andre søvnproblemer som narkolepsi eller søvnlammelse, snakk med legen din. Du kan dra nytte av en søvnstudie for å finne ut hva som er galt.

Risiko ved å prøve å ta igjen tapt søvn

Inkonsekvente søvnvaner kan øke risikoen for ulike medisinske tilstander, inkludert:

  • diabetes
  • vektøkning
  • angst
  • depresjon
  • bipolar lidelse
  • forsinket immunrespons
  • hjertesykdom
  • hukommelsesproblemer

Den gode nyheten er at å få nok søvn kan reversere den økte risikoen for disse sykdommene. Det er aldri for sent å adoptere sunne søvnmønstre.

Relaterte artikler:

Lite søvn over tid

For mye søvn

Om forfatteren