Ned i vekt med løping
Ned i vekt med løping
9. februar 2018
Rolig langtur i 2 timer
Rolig langtur i 2 timer
11. februar 2018

Synkende pyramideintervall

Synkende pyramideintervall

Synkende pyramideintervall

Synkende pyramideintervall. Denne intervalløkta gjennomførte jeg synkende pyramideintervall med korte intervaller fra 15 til 60 sekunder.

Synkende pyramideintervall

En variant er pyramideintervall er synkende intervaller. I stedet for å starte med det korteste intervallet, begynner du med det lengste intervallet. Eksempel på synkende intervall er 60-45-30-15 sekunders intervall, med kort pause mellom hvert intervall. Også her vil du trene opp fart og utholdenhet, med den forskjellen at du starter roligere og løper raskere etter hvert som intervallene blir kortere mot slutten av intervalløkta.

Målet med treningsøkta

Målet med treningsøkta var å gjennomføre variert intervall, med korte pauser mellom hvert intervall, slik at pulsen hele tiden ligger på terskel eller noe under. Målet av å øke aerob terskel, og på samme tid trene opp fart.

Gjennomføring av synkende pyramideintervall

Intervallene ble løpt på snøføre langs vei, men feste var greit siden det var 6-7 minusgrader. Farten må likevel noe ned fordi det glipper noe når du løper. Nedenfor er en oversikt over intervallene jeg gjennomførte:

  • Antall repetisjoner og lengde på repetisjoner: 8 x 60-45-30-15 sekunders intervaller.
  • Pause mellom hvert intervall: 15 sekunder.
  • Intensitet: moderat til hard

Jeg gjennomførte 2 flere serier enn forrige uke, og jeg merker at formen er stigende. Dette er effektiv trening. Pulsen lå hele tiden mellom 84-88% av makspuls, tilsvarende hard intensitet. De to siste seriene var harde å gjennomføre, men gikk likevel kontrollert. Jeg prøvde å øke intensiteten gradvis jo kortere intervallene var. Det gikk greit halvparten av seriene, men etter hvert ble pulsen så høy at jeg lå på terskel for alle intervallene.

Hva jeg lærte av denne treningsøkta

I og med at de to siste seriene av de synkende intervallene ble såpass harde kan det tyde på at jeg ikke disponerte kreftene riktig. De foregående seriene ble sannsynligvis løpt for hardt. Jeg kunne fint tatt det roligere, og likevel hatt like god effekt av treningsøkta, om ikke bedre. Jeg ble vel ivrig i begynnelsen. Når jeg kjørte på for hardt de første seriene, ble det vanskeligere å løpe intervallene progressivt raskere når intervallene ble kortere. Da fikk jeg ikke fullt ut variasjonen på intensitet som var noe av målsetningen med pyramideintervallene.

Neste gang vil jeg ta det roligere de første seriene, og øke intensiteten gradvis gjennom hele treningsøkta.

Likevel er jeg fornøyd med gjennomføringen, fordi jeg greide å trene med høy intensitet over et lenger tidsrom.

Relaterte artikler:

Hvorfor trene pyramideintervall

Effektiv intervalltrening for å komme i form med løping

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *