9 km restitusjonstrening
9 km restitusjonstrening
8. januar 2019
15 km løping med lav intensitet
15 km løping med lav intensitet
10. januar 2019
Synkende pyramideintervall på snøføre

Stock.adobe.com

Synkende pyramideintervall på snøføre

Synkende pyramideintervall på snøføre. Denne intervalltreningen ble gjennomført med synkende intervall på krevende føre.

Mål for treningsøkta

Målet for treningsøkta var å løpe synkende intervall der jeg øker intensiteten gradvis etter hvert som intervallene blir kortere, for å øke aerob kapasitet og styrke.

Synkende pyramideintervall

En variant er pyramideintervall er synkende intervaller. I stedet for å starte med det korteste intervallet, begynner du med det lengste intervallet. Eksempel på synkende intervall er 60-45-30-15 sekunders intervall, med kort pause mellom hvert intervall. Også her vil du trene opp fart og utholdenhet, med den forskjellen at du starter roligere og løper raskere etter hvert som intervallene blir kortere mot slutten av intervalløkta.

Gjennomføring av synkende pyramideintervall

  • Treningsøkta ble gjennomført på følgende måte:
  • 2 km rolig oppvarming
  • Synkende intervall med 4-3-2-1 kilometers intervaller, med rolig jogg som pause i mellom hvert intervall
  • Jogget ned i 2 km

Denne intervalltreningen ble krevende fordi jeg løp i løssnø hele økta. Selv om steget ikke blir like bra på dette føret, er effekten likevel god, fordi du får løpt med intensiteten du skal. Intensiteten vekslet mellom moderat til hard. Jeg merket i etterkant av treningen at jeg var stiv i områder på kroppen som jeg vanligvis er. Det kommer antakelig av at du løper litt annerledes og spenner deg mer i kroppen når du løper på glatt og krevende føre.

Relaterte artikler:

Løpeteknikk på glatt føre

Pyramideintervall for nybegynnere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *