10 km restitusjonstrening
10 km restitusjonstrening
24. desember 2018
19 km rolig løping
19 km rolig løping
27. desember 2018
Synkende pyramide 4-3-2-1

Stock.adobe.com

Synkende pyramide 4-3-2-1

Synkende pyramide 4-3-2-1. Denne treningsøkta gjennomførte jeg med en variant av pyramideintervall.

Målet med treningsøkta

Målet med treningsøkta var å gjennomføre en variert intervalløkt med varierende intensitet, for å øke aerob kapasitet og utholdenhet.

Synkende intervall

En variant av pyramideintervall er synkende intervaller. I stedet for å starte med det korteste intervallet, begynner du med det lengste intervallet. Eksempel på synkende intervall er 4-3-2-1 minutters intervall. Også her vil du trene opp fart og utholdenhet, med den forskjellen at du starter roligere og løper raskere etter hvert som intervallene blir kortere mot slutten av intervalløkta. For nybegynnere kan det være smart å starte med synkende intervaller som ikke er for lange, eksempelvis 60-45-30-15 sekunders intervaller, med tilpassede pauser mellom hvert intervall.

Gjennomføring av synkende pyramideintervall

Følgende ble gjennomført denne treningsøkta:

Treningsøkta ble gjennomført med vekslende intensitet, der intensiteten ble hardere jo kortere intervall. Likevel var det lengste intervallet det hardeste, på grunn av at kroppen måtte ha en gradvis tilvenning til økt belastning. Jeg begynte å stivne allerede på intervallet på 2 km, så det kan tyde på at jeg har løpt med for hard intensitet for tidlig. Lærdommen må være å ta det roligere på de innledende intervallene, slik at jeg har mer å gi på med mot slutten.

Relaterte artikler:

Synkende intervall i motbakker

Løpetrening med pyramideintervaller

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *