Synkende pyramide 4-3-2-1

S

Synkende pyramide 4-3-2-1. Denne treningsøkta gjennomførte jeg med en variant av pyramideintervall.

Målet med treningsøkta

Målet med treningsøkta var å gjennomføre en variert intervalløkt med varierende intensitet, for å øke aerob kapasitet og utholdenhet.

Synkende intervall

En variant av pyramideintervall er synkende intervaller. I stedet for å starte med det korteste intervallet, begynner du med det lengste intervallet. Eksempel på synkende intervall er 4-3-2-1 minutters intervall. Også her vil du trene opp fart og utholdenhet, med den forskjellen at du starter roligere og løper raskere etter hvert som intervallene blir kortere mot slutten av intervalløkta. For nybegynnere kan det være smart å starte med synkende intervaller som ikke er for lange, eksempelvis 60-45-30-15 sekunders intervaller, med tilpassede pauser mellom hvert intervall.

Gjennomføring av synkende pyramideintervall

Følgende ble gjennomført denne treningsøkta:

Treningsøkta ble gjennomført med vekslende intensitet, der intensiteten ble hardere jo kortere intervall. Likevel var det lengste intervallet det hardeste, på grunn av at kroppen måtte ha en gradvis tilvenning til økt belastning. Jeg begynte å stivne allerede på intervallet på 2 km, så det kan tyde på at jeg har løpt med for hard intensitet for tidlig. Lærdommen må være å ta det roligere på de innledende intervallene, slik at jeg har mer å gi på med mot slutten.

Relaterte artikler:

Synkende intervall i motbakker

Løpetrening med pyramideintervaller

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt Av Spurt

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg