Symptomer ved røykeslutt

0
198
Symptomer ved røykeslutt
Foto: Unsplash
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Nikotin, ofte assosiert med tobakk og snus, er det som gjør røyking og snusing vanedannende. Lær mer om symptomer ved røykeslutt.

Hva er nikotinabstinens?

Stoffet nikotin, ofte assosiert med tobakk og snus, er det som gjør røyking og snusing vanedannende. Det kan ha et bredt spekter av effekter på hjernen, for eksempel:

  • øker stemningen
  • redusere depresjon
  • reduserer irritabilitet
  • styrker konsentrasjonen og korttidshukommelsen
  • produserer en følelse av velvære
  • reduserer appetitten

Nikotin kan være like vanedannende som andre medikamenter, inkludert alkohol, kokain og morfin. I tillegg til nikotin, antas tobakk å inneholde rundt 70 kreftfremkallende stoffer. Disse kjemikaliene kan føre til utvikling av røykingsrelaterte sykdommer som lungekreft, hjertesykdommer og hjerneslag. I et forsøk på å forhindre disse sykdommene prøver millioner av røykere å slutte hvert år.

Nikotinabstinenser gjør det vanskeligere å slutte. Les videre for å lære hvordan du håndterer symptomene som oppstår når du slutter å bruke dette vanedannende stoffet.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Hva er symptomene på nikotinabstinens?

Symptomene på nikotinabstinens kan begynne innen 30 minutter etter den siste bruken av tobakk og vil avhenge av ditt avhengighetsnivå. Faktorer som hvor lenge du brukte tobakk og hvor mye tobakk du bruker til daglig, vil påvirke alvorlighetsgraden av symptomene dine.

Symptomer på nikotinabstinens for røykere inkluderer:

  • intens lyste etter nikotin
  • kribling i hender og føtter
  • svetting
  • kvalme og magekramper
  • forstoppelse og gass
  • hodepine
  • hoste
  • sår hals
  • søvnløshet
  • konsentrasjonsvansker
  • angst
  • irritabilitet
  • depresjon
  • vektøkning

Symptomer på abstinens for mennesker som bruker tyggetobakk er ganske like. De inkluderer:

  • deprimert
  • problemer med å sove
  • konsentrasjonsvansker
  • føler seg rastløs
  • irritabilitet
  • økt sult eller vektøkning
  • lavere hjerterytme

Symptomer på abstinenser av nikotin topper seg vanligvis i løpet av to til tre dager. Trangen er forårsaket av nikotinreseptorer i hjernen. Disse reseptorene økes som svar på din tidligere bruk av nikotin. Reseptorene vil gjøre at du vil fortsette å røyke. Å ignorere disse reseptorene fører til abstinenssymptomer. Når du ignorerer dem, begynner de imidlertid å forsvinne. Abstinenser forsvinner ofte i løpet av to til fire uker. Noen mennesker kan oppleve abstinens etter nikotin i flere måneder. Lær mer om hva som skjer i timene, dagene og årene etter at du har sluttet å røyke.

Kan symptomer ved røykeslutt forebygges?

Enten du kutter ut røyking med en gang eller gjør det gradvis, vil du oppleve noen abstinenser etter nikotin. Det er ingen måte å unngå denne prosessen på, men du kan komme deg gjennom den. Her er noen måter å bekjempe vanlige abstinenssymptomer.

Munntørrhet og sår hals

Drikk rikelig med vann, tygg sukkerfritt tyggis, eller sug til sukkerfritt godteri.

Hodepine

Øve dype pusteøvelser eller ta et bad. Du kan også bruke OTC smertestillende medisiner, for eksempel ibuprofen (Advil) eller acetaminophen (Tylenol).

Vanskeligheter med å sove

Slå av eller legg bort elektroniske enheter en til to timer før sengetid. Lag et kveldsritual, for eksempel å lese, ta en dusj eller et varmt bad, eller lytte til beroligende musikk. Drikk et glass urtete eller varm melk, og unngå koffein eller tunge måltider rett før sengetid.

Konsentrasjonsvansker

Ta hyppige pauser. Prøv å ikke overdrive det. Lag oppgavelister, og gi deg selv god tid til å fullføre oppgaver.

Hva er de langsiktige utsiktene?

Å overvinne abstinenser etter nikotin er ofte den vanskeligste delen ved å slutte å røyke. Mange må prøve mer enn en gang for å slutte. Jo mer du prøver å slutte, jo mer sannsynlig er det at du lykkes. Det er mange situasjoner i ditt daglige liv som kan utløse ditt ønske om å røyke. Disse situasjonene kan forsterke symptomer på nikotinabstinens.

Utløsere inkluderer:

  • å være rundt andre røykere
  • å være i en bil
  • føle seg stresset
  • drikke kaffe eller te
  • drikke alkohol
  • kjedsomhet
  • snakke i telefonen

Identifisere triggerne dine, og prøv å unngå dem hvis du kan. Generelt går symptomene på nikotinabstinens over raskt. De fleste symptomer går over i løpet av noen uker. Når symptomene stopper opp, kan du fremdeles oppleve langvarig sug etter tobakk. Å dempe dette vil være viktig for langsiktig suksess. Mange mennesker kan håndtere røykesug ved å unngå triggere, delta i moderat fysisk aktivitet og trene på dype pusteøvelser. Å finne måter å slappe av på kan også dempe begjær, for eksempel:

  • Høre på musikk.
  • Delta i en hobby.
  • Gå en tur.
  • Snakke med venner og familie.

Relaterte artikler:

Hva gjør røyk med kroppen

Hva skjer med kroppen når man slutter å røyke

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!