Symptomer på utbrenthet

Hvis konstant stress får deg til å føle deg hjelpeløs, desillusjonert og fullstendig utslitt, kan du være på vei til utbrenthet. Lær hva du kan gjøre for å gjenopprette balansen og føle deg positiv og håpefull igjen.

Hva er utbrenthet?

Utbrenthet er en tilstand av emosjonell, fysisk og mental utmattelse forårsaket av overdreven og langvarig stress. Det oppstår når du føler deg overveldet, følelsesmessig utmattet og ute av stand til å møte konstante krav. Ettersom stresset fortsetter, begynner du å miste interessen og motivasjonen som førte til at du tok på deg en viss rolle i utgangspunktet.

Utbrenthet reduserer produktiviteten og tapper energien din, slik at du føler deg stadig mer hjelpeløs, håpløs, kynisk og sint. Til slutt kan du føle at du ikke har noe mer å gi.

De negative effektene av utbrenthet smitter over på alle områder av livet – inkludert hjemmet, jobben og det sosiale livet. Utbrenthet kan også forårsake langsiktige endringer i kroppen din som gjør deg sårbar for sykdommer som forkjølelse og influensa. På grunn av dets mange konsekvenser, er det viktig å håndtere utbrenthet med en gang.

Er du på vei mot utbrenthet?

Du kan være på vei mot utbrenthet hvis:

  • Hver dag er en dårlig dag.
  • Å bry seg om jobben eller hjemmelivet virker som totalt bortkastet energi.
  • Du er utslitt hele tiden.
  • Mesteparten av dagen din går med til oppgaver du finner enten sinnssykt kjedelig eller overveldende.
  • Du føler at ingenting du gjør gjør en forskjell eller blir verdsatt.

Tegn og symptomer på utbrenthet

De fleste av oss har dager da vi føler oss hjelpeløse, overbelastet eller ikke verdsatt – når det å dra oss ut av sengen krever besluttsomhet. Hvis du føler deg slik mesteparten av tiden, kan du være på vei til å bli utbrent.

Utbrenthet er en gradvis prosess. Det skjer ikke over natten, men kan snike seg innpå deg. Tegnene og symptomene er subtile til å begynne med, men blir verre ettersom tiden går. Tenk på de tidlige symptomene som røde flagg om at noe er galt som må løses. Hvis du er oppmerksom og aktivt reduserer stresset, kan du forhindre et større sammenbrudd. Hvis du ignorerer dem, vil du til slutt brenne ut.

Fysiske tegn og symptomer på utbrenthet:

  • Føler meg sliten og tappet for energi mesteparten av tiden.
  • Nedsatt immunitet, hyppige sykdommer.
  • Hyppig hodepine eller muskelsmerter.
  • Endring i appetitt eller søvnvaner.

Emosjonelle tegn og symptomer på utbrenthet:

  • Følelse av at alt er feil og manglende selvtillit.
  • Føler meg hjelpeløs, fanget og beseiret.
  • Løsrivelse, føler seg alene i verden.
  • Tap av motivasjon.
  • Stadig mer kynisk og negativt syn.
  • Redusert tilfredshet og følelse av manglende evne til å prestere.

Atferdstegn og symptomer på utbrenthet:

  • Å trekke seg fra ansvar.
  • Isolere deg selv fra andre.
  • Utsetter, tar lengre tid å få ting gjort.
  • Bruk av mat, narkotika eller alkohol for å takle det.
  • Tar ut frustrasjonene dine på andre.
  • Dropper jobb eller kommer for sent og drar tidlig.

Forskjellen mellom stress og utbrenthet

Utbrenthet kan være et resultat av ustanselig stress, men det er ikke det samme som for mye stress. Stress involverer i det store og hele for mye: for mye press som krever for mye av deg fysisk og mentalt. Men stressede mennesker kan fortsatt forestille seg at hvis de bare kan få alt under kontroll, vil de føle seg bedre.

Utbrenthet, derimot, handler om ikke nok. Å bli utbrent betyr å føle seg tom og mentalt utslitt, blottet for motivasjon og utover det å bry seg. Folk som opplever utbrenthet ser ofte ikke noe håp om positiv endring i situasjonen sin. Hvis overdreven stress føles som om du drukner i ansvar, er utbrenthet en følelse av å være helt tom. Og selv om du vanligvis er klar over å være under mye stress, merker du ikke alltid utbrenthet når det først skjer.

Relaterte artikler:

Oppbygging av kroppen etter utbrenthet

Symptomer på stress og utbrenthet

Referanser

Om forfatteren