Symptomer på isjias

Isjiassmerter er forårsaket av irritasjon, betennelse eller kompresjon av en nerve i korsryggen. Lær mer om symptomer og årsaker til isjias.

Den vanligste årsaken er en diskusprolaps eller diskutskred som forårsaker trykk på nerveroten. De fleste med isjias blir bedre av seg selv med tid og egenomsorgsbehandlinger.

Hva er isjias?

Isjias er nervesmerter fra en skade eller irritasjon på isjiasnerven, som har sin opprinnelse i rumpa/setemuskelområdet. Isjiasnerven er den lengste og tykkeste (nesten fingerbredde) nerve i kroppen. Den består faktisk av fem nerverøtter: to fra nedre del av ryggen kalt korsryggen og tre fra den siste delen av ryggraden kalt korsbenet. De fem nerverøttene kommer sammen for å danne en høyre og venstre isjiasnerve. På hver side av kroppen din går en isjiasnerve gjennom hoftene, baken og nedover et ben, og ender rett under kneet. Isjiasnerven forgrener seg deretter til andre nerver, som fortsetter nedover benet og inn i foten og tærne.

Hvordan føles isjiassmerter?

Folk beskriver isjiassmerter på forskjellige måter, avhengig av årsaken. Noen mennesker beskriver smerten som skarp, eller støt av smerte. Andre beskriver denne smerten som «brennende», «elektrisk» eller «stikkende».

Smerten kan være konstant eller kan komme og gå. Dessuten er smertene vanligvis mer alvorlige i beinet sammenlignet med korsryggen. Smertene kan føles verre hvis du sitter eller står over lengre tid, når du reiser deg og når du vrir overkroppen. En tvungen og plutselig kroppsbevegelse, som hoste eller nys, kan også gjøre smerten verre.

Kan isjias oppstå nedover begge beina?

Isjias påvirker vanligvis bare ett ben om gangen. Imidlertid er det mulig for isjias å oppstå i begge bena. Det er ganske enkelt et spørsmål om hvor nerven blir klemt langs ryggraden.

Oppstår isjias plutselig eller tar det tid å utvikle seg?

Isjias kan komme plutselig eller gradvis. Det avhenger av årsaken. En diskprolaps kan forårsake plutselige smerter. Leddgikt i ryggraden utvikler seg sakte over tid.

Hvor vanlig er isjias?

Isjias er en svært vanlig klage. Omtrent 40 % av mennesker i Norge opplever isjias en gang i løpet av livet. Ryggsmerter er den tredje vanligste grunnen til at folk besøker helsepersonell.

Hva er risikofaktorene for isjias?

Du har større risiko for isjias hvis du:

  • Har en skade/tidligere skade: En skade i korsryggen eller ryggraden gir deg større risiko for isjias.
  • Lev livet: Med normal aldring kommer en naturlig nedsliting av beinvev og disker i ryggraden. Normal aldring kan sette nervene dine i fare for å bli skadet eller klemt av forandringer og forskyvninger i bein, disker og leddbånd.
  • Er overvektig: Ryggraden din er som en vertikal kran. Musklene dine er motvektene. Vekten du bærer foran på kroppen er det ryggraden din (kranen) må løfte. Jo mer vekt du har, jo mer må ryggmusklene (motvekter) jobbe. Dette kan føre til ryggbelastninger, smerter og andre ryggproblemer.
  • Mangler en sterk kjerne: Din “kjerne” er musklene i ryggen og magen. Jo sterkere kjernen din er, jo mer støtte vil du ha for korsryggen. I motsetning til brystområdet, hvor brystkassen gir støtte, er den eneste støtten for korsryggen musklene.
  • Ha en aktiv, fysisk jobb: Jobber som krever tunge løft kan øke risikoen for korsryggproblemer og bruk av ryggen, eller jobber med langvarig sittestilling kan øke risikoen for korsryggproblemer.
  • Mangler riktig teknikk når du løfter vekter: Selv om du er fysisk sprek og aktiv, kan du fortsatt være utsatt for isjias hvis du ikke følger riktig kroppsform under vektløfting eller andre styrketreningsøvelser.
  • Har diabetes: Diabetes øker sjansen for nerveskade, noe som øker sjansen for isjias.
  • Har slitasjegikt: Artrose kan forårsake skade på ryggraden og sette nerver i fare for skade.
  • Led en inaktiv livsstil: Å sitte over lengre tid og ikke trene og holde musklene i bevegelse, fleksible og tonede kan øke risikoen for isjias.
  • Røyk: Nikotinen i tobakk kan skade spinalvev, svekke bein og fremskynde nedslitningen av vertebrale disker.

Relaterte artikler:

Piriformis syndrom behandling

Piriformissyndromet

Referanser

Om forfatteren