00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

Sykling vs løping

Sykling og løping er aerob trening som i høy grad kan være til fordel for en persons helse og kondisjon, men hva er best?

Kaloriforbrenning

Antall kalorier som sykling og løping forbrenner, avhenger av flere faktorer, som hastighet, terreng, vekt og personens forbrenning. Folk som veier mer, vil forbrenne mer kalorier under hver trening, mens de som veier mindre vil forbrenne færre kalorier. I tillegg kan noen være i stand til å sykle lenger enn de kan løpe, noe som også vil påvirke antall kalorier de forbrenner generelt.

Muskler som blir brukt

Sykling bruker alle de viktigste muskelgruppene. Det bruker og bygger opp beinmuskulaturen spesielt, inkludert:

Noen av nøkkelmuskulaturene som er involvert i løping inkluderer:

  • quadriceps (lår)
  • gluteus maximus (setemuskler), spesielt ved sprint
  • hamstrings (bakside lår)
  • legger

Hjertesykdommer

Løping og sykling gir begge helsemessige fordeler. Regelmessig sykling reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer og hjelper med:

  • å forbedre lungehelsen
  • å stimulere sirkulasjon
  • å styrke hjertemuskulaturen
  • lavere hvilepuls
  • å redusere nivået av fett i blodet

En storstilt studie på 263.450 deltakere fant at sykling til jobb reduserte risikoen for kardiovaskulær sykdom, kreft og dødelighet av alle årsaker. Studien fant også at å gå til jobb senket risikoen for hjerte- og karsykdommer.

En annen studie fant at sykling var gunstig for folk som kom seg etter hjerneslag og bidro til å forbedre hjertefrekvensgjenoppretting etter trening.

Løping bidrar også til å forbedre kardiovaskulær helse. En gjennomgang fra 2019 viste at løping reduserte risikoen for kardiovaskulær, kreft og dødelighet av alle årsaker.

Forskningen antyder at litt løping er mer fordelaktig enn ingen løping, og at høyere treningsmengder med løping ikke kan forbedre dødelighetsfordelene betydelig. Selv korte økter med løping, for eksempel 5–10 minutter per dag ved hastigheter mindre enn 9 km / t, kan redusere risikoen for kardiovaskulær dødelighet av alle årsaker.

En studie fra 2018 fra tidsskriftet Circulation så på effekten av langdistanseutholdenhet på hjertehelsen. Studien antyder at å løpe et helt maraton skaper mer belastning på hjertet enn kortere avstander, for eksempel et halvmaraton eller 10 km løp. Forskere må gjøre ytterligere undersøkelser for å undersøke langtidseffekten av langdistanseløp på hjertet.

Beinhelsemessige fordeler

Løping kan være bedre for langvarig beinhelse enn sykling. Dette er fordi løping gir større innvirkning på bein enn sykling. Forskning antyder at denne aktiviteten med høyere innvirkning kan føre til at beinvev signaliserer bukspyttkjertelen for å møte de metabolske behovene på lang sikt.

Sykling er en øvelse med mindre innvirkning enn løping og utøver ikke for mye kraft på leddene. Sykling kan bidra til å redusere symptomer på leddgikt, smøre leddene og redusere smerte og stivhet. Ifølge en anmeldelse fra 2011, kan sykling ikke støtte beinhelse så mye som løping eller annen vektbærende trening. Forskningen antyder også at syklister kan være i fare for lav beinmasse, spesielt i nedre ryggraden. Lav beinmasse kan øke risikoen for brudd.

Gjennomgangen konkluderer med at sykling ikke medfører mer skade på beinhelsen enn en stillesittende livsstil. Forskere har ennå ikke funnet en sammenheng mellom mengden sykling og optimal beinhelse. Langdistansesykling kan ikke være til fordel for beinhelsen heller.

Skaderisiko

Kneskader er den vanligste skaden for løpere. Andre vanlige løpeskader kan inkludere:

  • fot
  • bein, inkludert låret og akillessenen
  • bekken
  • rygg

En annen skade knyttet til løping er beinhinnebetennelse, som er en betennelse rundt leggen. Folk kan oppleve smerter langs innsiden av leggen. Hvile, påføring av is og strekking kan bidra til å lindre smertene.

Hvis løpere får beinhinnebetennelse, bør de være fri for smerter i to uker før de går tilbake til trening, ifølge eksperter. En studie sammenlignet betennelser mellom løpere og syklister. Etter 3 dager med intens trening hadde løperne større muskelskader, ømhet og betennelse sammenlignet med syklistene.

Noen av de vanligste skader eller smerter ved sykling inkluderer:

  • knesmerter
  • hodeskader
  • nakkesmerter
  • ryggsmerter
  • smerter eller nummenhet i håndleddet eller underarmen
  • kjønns- eller endetarmsmerter eller nummenhet
  • nummenhet eller prikking i føtter

Hvis folk har eksisterende skader, spesielt i disse områdene av kroppen, må de kanskje konsultere legen for å vurdere om det er trygt for dem å trene sykling. I tillegg kan de trenge å ta ekstra forholdsregler når de fortsetter å trene.

Kostnader

For å begynne å løpe trenger folk ikke noe annet utstyr enn et par gode løpesko, noe som kan gjøre det til et mye billigere alternativ enn å sykle.

De som er nybegynnere innen sykling, vil kanskje vurdere å låne eller leie en sykkel først for å prøve den før de investerer i egen sykkel. Det er også mange alternativer online for å kjøpe en brukt sykkel av god kvalitet. Syklister må også kjøpe hjelm, sykkelbekledning for all slags vær, lys og refleksutstyr. Folk kan også trenge polstrede sykkelhansker og polstret shorts eller sete for å avlaste trykket på hender, håndledd og kjønnsorganer.

Relaterte artikler:

Kombinere løping og sykling

Er sykling bra trening

Om forfatteren