00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

Sykling som oppvarming

Å hoppe over oppvarmingen kan spare tid, men ytelsen din vil lide. Lær mer om oppvarming når du trener sykling.

En oppvarming før trening eller et løp er viktig for å forberede kroppen din på økt belastning. Ikke bare vil det hjelpe deg til å prestere bedre, men det vil også beskytte kroppen din mot skader.

Hva en oppvarming gjør

En racersjåfør ville ikke tråkke på gasspedalen uten å gi motoren tid til å varme seg opp, og det er det samme når du er på sykkelen. Når du sykler, skifter kroppen din fra å være i hviletilstand til gradvis å øke intensiteten. Hvis du begynner å tråkke hardt uten å være skikkelig varm, vil du snart gispe etter luft og ha en ubehagelig brennende følelse i beina.

En god oppvarming slår på energiproduksjonssystemet ditt og får det til å gå som det skal. For å levere energi til sykling, starter kroppen din en prosess som kalles glykolyse, og bryter ned lagret drivstoff i musklene. For å gjøre dette krever kroppen din mer oksygen, så pusten og hjertefrekvensen øker for å sikre at oksygenert blod når musklene dine. Å begynne å trene hardt uten en gradvis oppvarming ber kroppen din om å spille inn på disse prosessene, noe den ikke kan gjøre – i stedet havner du i ‘oksygengjeld’ ettersom energisystemet trenger mer oksygen enn kroppen din er i stand til. å levere.

I tillegg til å fylle på energisystemet ditt, øker oppvarmingen blodstrømmen og kroppstemperaturen stiger litt. Dette øker bevegelsesområdet i leddene, musklene dine føles mindre stive og pedalslaget blir mer flytende. Kommunikasjonen mellom hjernen, nervesystemet og musklene blir også aktivert. Hvis du varmer opp for en hard treningsøkt med høye intensitetsintervaller eller et løp, er denne nevromuskulære aktiveringen avgjørende for at musklene dine skal reagere raskt når du vil sprinte eller akselerere.

Hvordan varme opp for sykling

Å ha en regelmessig oppvarming som du gjør før hver treningsøkt og løp, kan hjelpe deg til å føle deg mer avslappet og ha kontroll. Ved å holde det likt, trenger du ikke å tenke på hva oppvarmingen trenger å være, og i stedet er du i stand til å fokusere på følelsene i kroppen din. Dette lar deg stille inn musklene dine, og du vil merke raskt om du føler deg utmattet, hvis du har smerter eller hvis du føler deg bra og klar til å sykle hardt.

En tommelfingerregel er at jo kortere og mer intens treningen er, jo lengre må oppvarmingen være. Sprintere vil varme opp så mye som en time før de løper. For lengre arrangement eller en treningsøkt på en time eller mer er 10-15 minutter nok. Hvis det er en bakke nær start, eller du sykler fort med en gruppe ryttere, vil en god oppvarming sørge for at du er godt forberedt.

Relaterte artikler:

Fordeler med sykling

Vondt i kneet etter sykling

Om forfatteren