Sykling for å bli en bedre løper

S

Sykling for å bli en bedre løper. Lær mer om sykling som alternativ trening til løping, og hvordan sykling kan gjøre deg til en sterkere, raskere og mer utholdende løper.

Måter du kan trene sykling på for å bli en bedre løper

Hvis du har tro på alternativ trening som et supplement til løping, så kan du trene sykling for å bli raskere og forebygge skader når du løper. I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan sykling kan gjøre deg sterkere, raskere, mer utholdende, og hvordan du kan trene opp en høyere frekvens som kan bidra til at du blir en bedre løper.

Sykling for å redusere risikoen for skader

Noe av utfordringen med å trene mye løping er risikoen for skader. Dette kan være skader som oppstår i hofte, knær og ankler, som en følge av ensidig belastning, høy treningsmengde og mye trening med høy intensitet. Å kombinere løping med sykling kan balansere hard trening du gjennomfører med løping, noe som kan bidra til bedre restitusjon i forkant av neste løpeøkt. Sykling kan altså være en form for restitusjonstrening, som kan bidra til raskere å fjerne avfallstoffer fra muskulaturen, og kan også bidra til at du blir mindre stiv og støl. Hvis du først har blitt skadet, kan sykling bli brukt for å holde deg i form, og kan bidra til at skaden restituerer bedre enn hvis du fortsetter med løpingen.

Sykling for å bli mer utholdende

Utholdenhet er viktig når du trener løping, og siden sykling har relativt liten belastning sammenlignet med løping, kan du bruke mer tide på sykkelen enn når du løper. Å sykle lenge med lav intensitet, kanskje i 3-5 timer kan forbedre din aerobe kapasitet og utholdenhet med minimal risiko for skader.

Sykle for å bli sterkere

Alternativ trening er viktig for å bygge styrke. Siden løping og sykling virker på mye av de samme muskelgruppene, kan sykling bidra til å utligne ubalanse i muskulaturen, noe som kan gjøre at du takler utmattelse mot slutten av et løp bedre. Lår, hofte- og leggmuskulatur er viktige for både løping og sykling, og det å styrke disse muskelgruppene med løping og sykling, kan det bidra til å redusere risikoen for skader og gjøre deg til en raskere løper.

Sykling for å trene opp en raskere frekvens

En likhet mellom eliteløpere og profesjonelle syklister, er høy frekvens på steg og tråkk. De beste maratonløperne har gjerne en stegfrekvens på 180 steg i minuttet, mens syklister på høyt nivå har en tråkkfrekvens på 120. Siden noen løpere naturlig har et lenger steg og lavere stegfrekvens, kan det å trene sykling med høy tråkkfrekvens kan bidra til å trene opp et kortere steg med raskere stegfrekvens. Dette kan gi deg bedre løpsøkonomi og gjøre deg til en raskere løper. Gjennomføre en trening med sykling hver uke, der du fokuserer på tråkkfrekvens

Sykling for å bli en bedre løper

Sykling som alternativ trening kan gjøre deg til en sterkere, raskere og mer utholdende løper, og redusere risikoen for at du blir skadet. Bruk sykling som restitusjonstrening etter harde løpeøkter, og alternativ trening dersom du er skadet.

Relaterte artikler:

Alternativ trening

Hvordan komme i gang med løping

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt Av Spurt

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg