Sykle hver dag


INNTIL 50% RABATT!




Sykling er aerob trening med lite belastning som gir mange fordeler. Trening på sykkel kan også varieres med tanke på intensitet, noe som gjør det egnet for alle nivåer.

Du kan sykle som en transportmåte, for uformell aktivitet eller som en intens, konkurransedyktig innsats. Sykling er motiverende trening som holder deg aktiv. Det kan være med på å forme en sunn livsstil, både fysisk og mentalt.

Sykle hver dag

Det er mulig å sykle hver dag, spesielt hvis du bruker sykkelen din til transport eller sykler med lav intensitet. Ta en pause hvis du opplever smerte, tretthet eller muskelsmerter. Hvis du sykler for å trene, kan det være lurt å gi deg selv minst en hel hviledag hver uke. Dette er spesielt viktig hvis du sykler med høy intensitet, eller hvis kroppen din blir vond på bestemte måter.

Hvem skal ikke sykle

Hvis du har skader som sykling vil påvirke, er det best å avstå fra sykling til du er helt frisk. Snakk med legen din dersom du har noen forhold som sykling kan påvirke. Folk som har bekymringer med balanse, syn eller hørsel, foretrekker en stasjonær eller adaptiv sykkel.

Hvis du ikke vil sykle, men ønsker å gi kroppen din en lignende trening, velger du en roing, trappeklatrer eller elliptisk maskin. Du kan også løpe i motbakker, svømme eller gå.

Vektkontroll

Sykling, spesielt med høy intensitet, hjelper til med å senke kroppsfettnivået, noe som fremmer sunn vektkontroll. I tillegg øker du stoffskiftet og bygger muskler, slik at du kan forbrenne mer kalorier, selv i hvile.

Beinstyrke

Sykling forbedrer den generelle funksjonen i underkroppen og styrker beinmusklene uten å overbelaste dem. Den retter seg mot lår, setet, hamstrings og legger. For å gjøre beina enda sterkere, prøv vektløftingsøvelser, som knebøy, beinpress og utfall, noen ganger i uken for å forbedre sykkelprestasjonen ytterligere.

Sykling er bra for nybegynnere

Det er enkelt å sykle. Hvis du har problemer med en standard sykkel, er stasjonære sykler et godt alternativ. Hvis du er nybegynner eller er tilbake fra en skade eller sykdom, kan du sykle med lav intensitet. Når du blir mer i form, kan du øke intensiteten eller fortsette å sykle i et rolig tempo.

Trene kjernemuskulatur

Sykling fungerer også kjernemuskulaturen din, inkludert ryggen og magen. Å holde kroppen oppreist og holde sykkelen på plass krever en viss kjernestyrke. Sterke mage- og ryggmuskler støtter ryggraden, øker stabiliteten og forbedrer komforten mens du sykler.

Bedrer mental helse

Sykling kan lette følelser av stress, depresjon eller angst. Å fokusere på veien mens du sykler bidrar til å utvikle konsentrasjon og bevissthet om det nåværende øyeblikket. Dette kan bidra til å ta fokuset bort fra dagens mentale utfordringer. Hvis du føler deg sløv, kan du sette deg på sykkelen i minst 10 minutter. Trening frigjør endorfiner, som igjen hjelper deg til å føle deg bedre mens du senker stressnivået. Du kan føle deg mer trygg når du gjør sykling til en rutine i livet ditt.

Sykling kan hjelpe mennesker med kreft

Sykling er et fantastisk tillegg i pleieplanen din hvis du har hatt eller har kreft. Sykling kan også holde deg slank og i form, noe som kan redusere risikoen for visse typer kreft, inkludert brystkreft. Ifølge forskning fra 2019 kan det å holde seg aktiv hvis du har brystkreft bidra til å redusere bivirkninger av kreftbehandling, inkludert tretthet, og forbedre din generelle livskvalitet.

En positiv start på dagen din

Start dagen med en sunn aktivitet som sykling, som vekker deg ved å øke sirkulasjonen og lar deg starte dagen med en følelse av å prestere. Du kan føle deg mer tilbøyelig til å ta sunne, positive valg når dagen skrider frem. Faste morgenturer med lav intensitet kan forbrenne fett, forbedre utholdenhetsytelsen og øke energi og metabolisme nivåer gjennom hele dagen. En studie fra 2019 fant at personer som trente før frokost i 6 uker, forbedret responsen på insulin, noe som hjalp dem med å forbrenne dobbelt så mye fett som de som trente etter frokost.

Forebygger og håndterer medisinske tilstander

Enten du vil forebygge at helseproblemer oppstår eller håndtere eksisterende forhold, er regelmessig trening nøkkelen. Sykling regelmessig er en måte å unngå stillesittende livsstil og tilhørende helseproblemer. Det kan bidra til å forebygge hjerteproblemer som hjerneslag, hjerteinfarkt og høyt blodtrykk. Sykling kan også bidra til å forebygge og håndtere type 2 diabetes.

Sykling er miljøvennlig

Redusere karbonavtrykket ved å sykle når det er mulig. Sykling er en flott erstatning for transportalternativer som innebærer å sitte i trafikken i lengre perioder. Det er spesielt nyttig når du skal til steder det er litt for langt å gå, men du vil fortsatt ikke ta bil. En bonus er ikke å måtte kjempe for en parkeringsplass i overfylte områder.

Sykling forbedrer balanse, holdning og koordinering

Når du stabiliserer kroppen din og holder sykkelen på veien, forbedrer du balansen, koordinasjonen og kroppsholdningen din. Balanse har en tendens til å synke med alderen og inaktivitet, så det er viktig å holde det vedlike. Forbedret balanse er gunstig for å forebygge fall og brudd.

Sykling har lav belastning

Sykling kan ha lav belastning for kroppen din, noe som gjør det til et skånsomt alternativ for folk som ønsker effektiv trening uten å stresse leddene. Sykling er et flott alternativ for folk som har generell stivhet, spesielt i underkroppen.

Relaterte artikler:

Sykling som oppvarming

Fordeler med sykling

Om forfatteren

Spurt Av Spurt

ABILICA

AIRTRACKS!

40% PÅ GARMIN

OPPTIL 50% PÅ SPORTSKLOKKER!