Svømming for å bli en bedre løper

0
203
Svømming for å bli en bedre løper

Svømming for å bli en bedre løper. Lær mer om hvordan du bruke svømming som alternativ trening for å bli en mer utholdende løper.

Svømming trener andre muskelgrupper

Mens løping hovedsaklig trener opp muskulaturen i nedre del av kroppen, kan svømming trene opp både øvre og nedre del av kroppen, spesielt muskulaturen i ryggen, skuldre og muskulaturen i armene. Å svømme kan styrke denne muskulaturen, noe som kan bidra til en bedre holdning når du løper, gjøre deg til en sterkere og mer utholdende løper.

Svømming er en krevende idrett

Kroppen din må jobbe hardere når du er i bassenget. Å bevege seg i vann legger mer ytre press på kroppen en trening du gjennomfører når du ikke er i vann. Fordi dette presset er jevnt fordelt, slipper du ensidig belastning på hofter, knær, ankler og rygg, som du har når du løper. Dette kan bidra til å redusere risikoen for skader. Jogging i vann kan være perfekt alternativ trening hvis du er skadet, eller ønsker å gjennomføre treningsøkter med redusert belastning. I bassenget kan du gjennomføre både aerob og anaerob trening.

Svømme for å bli mer utholdende

Svømming gjør deg mer utholdende uten den belastningen du har når du løper. Svømming gjør at pulsen kommer raskt opp, noe som bidrar til å øke din aerobe kapasitet. Svømming kan forbedre respirasjonssystemet ditt, men det tar tid å bygge opp. Det å svømme kan forbedre lungekapasiteten din, gjennom kontrollert pusting. Når du svømmer har du en tendens til å puste dypt, og studier har vist at når du svømmer færre innpustinger, økte løpsøkonomien med 6 prosent på mindre enn 12 treningsøkter.

Svømming som restitusjonstrening

Svømming øker utholdenheten og oksygenopptaket, og reduserer belastningen på beina, og kan være perfekt restitusjonstrening for løpere. Hvis du ønsker å best mulig formutvikling med svømming, må du i likhet med løping, ta utgangspunkt i ditt formnivå, og ha en gradvis økning i treningsmengde og intensitet.

Relaterte artikler:

Alternativ trening for løpere

Sykling for å bli en bedre løper